Twitter

Twitter i Sverige

22 februari, 2011

I helgen var vi på Socialwebb.se på Vinterminglet, också känt som #SSMX, Sweden Social Media X-change. Det var mycket intressanta föredrag och samtal där, som vi kommer att blogga om. Till exempel var Hampus Brynolf från Intellecta Corporate en av talarna och berättade som sin undersökning om svenska twittrare.

Resultaten från undersökningen släpptes den 3 februari och bland annat Internetworld skriver om dem. Här finns också dragningen direkt av Hampus. Jag tänkte ändå dra det lite i korthet här också. Hampus har gjort en väldigt ambitiös undersökning där han har tittat på svenska twitterkonton: reggade i Sverige, twittrande på svenska och med förhållandevis svenska namn.

I lördags fick vi en fullständig redovisning över urvalet och problematiken med det, så en del av resultatet men framförallt slutsatserna får man ta med en nypa salt. Men i förhållande till ingen statistik alls, är det bättre med lite. Twitter släpper väldigt lite statistik själva och andra källor är inte alltid öppna med urvalet, vilket Hampus är. (Läs gärna Hampus bloggpost från i lördags.)

11 000 aktiva svenska twittrare

Med de begränsingar som jag berättat om ovan visar Hampus undersökning att det finns cirka 11 000 aktiva svenska twittrare, som twittrar varje dag. Det finns 36 000 konton som twittrar på svenska som har skrivit minst ett inlägg den senaste månaden. Det finns ca 91 000 svenska konton registrerade på Twitter. Med andra ord, det är få aktiva twittrare på svenska i förhållande till konton.

6 procent av svenskarna står för 68 procent av aktiviteten. En stor del av de personerna är också opinionsbildare – till exempel fick vi veta att runt 1 000 personer av dessa 11 000 har ordet journalist i sin beskrivande bio-text. Man kan jämföra med Facebook där 4,2 miljoner svenskar är aktiva en gång i månaden, och ungefär 3 miljoner svenskar loggar in varje dag.

Vad innebär det för företag och organisationer?

Vill man nå en stor räckvidd och många personer direkt, kanske Facebook är en bättre kanal – om man ska välja. Facebook går att likna vid folks vardagsrum, har du närvaro där finns du där dina fans är.

Twitter ställer också andra krav på närvaro och snabba svar än Facebook. Båda kräver att du lär dig en del om att föra dialog, och inte pusha reklam för ditt företag. Se till exempel vår tidigare post om nyckeln till Twitter.

På Twitter kan du nå opinionsbildare, journalister och skaffa dig en rejäl skara av så kallade “influencers”, som i sin tur påverkar andra om dina tjänster/produkter/verksamhet. Du kan få en hel del ut av det. Beroende på vad du säljer kan du använda Twitter som ännu en kanal för kundtjänst, som fungerar bra för till exempel webbhotell och Swebus.

Ska du som företag vara aktiv på Twitter eller på Facebook, eller båda? Det är lite av en strategisk fråga. Det är bra att lära sig båda verktygen och se förutsättningarna för kommunikationen. Lära sig kommunikationen, och villkoren för den.

Sedan handlar det också om personalresurser och prioriteringar. Med Hampus Brynolfs undersökning, även med en nypa salt, får man ytterligare underlag att avgöra. Jag rekommenderar också att läsa 91 00 svenskar på twitter på Inuseful.se, för ännu mer djupanalys.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara