Facebook

Nya Facebook Insights

11 oktober, 2011

Tips om var du kan hitta FacebookstatistikFacebook har tidigare aviserat att det kommer ett nytt statistikverktyg, Facebook New Insights, och det har börjat rullas ut i USA. Har du en Facebooksida här i Sverige, har du kanske sett en informationsruta överst när du går in på din sida.

Informationsrutan berättar om ett nytt mått för statistiken, “Pratar om det här” och att funktionen för diskussioner kommer att plockas bort. Senare kommer även nya Insights.

Vad innebär “pratar om det här”?

Måttet Pratar om det här är det antal personer som har gjort något med ditt innehåll på Facebooksidan så att deras vänner ser det. Det kan vara att de använt dela-funktionen så att din postning syns i deras flöde, kommenterat din postning, skrivit i din sidas logg eller gillat din sida.

Facebooks nya statistikmått "pratar om det här" hittar du i vänsterspalten på din FacebooksidaHelt enkelt, personer som engagerat sig och gjort något mer än att läsa din postning och eventuellt klickat på en länk. Något som gör att innehållet på din Facebooksida får större exponering och sprids. Ett mått att hålla koll på! Du hittar det på din sida, under antalet gillare i vänsterspalten.

Nya statistikverktyget

Snart kommer förmodligen fler ändringar, som man har kunnat läsa om i amerikanska bloggar redan. Det verkar som att man under en övergångsperiod kommer att kunna växla enkelt mellan gamla och nya statistikverktyget. Här är Facebooks egen guide till det nya om du vill bekanta dig redan nu.

Engaged fans, Viral reach och Friends of fans

De största nyheterna tycks vara Engaged Fans och Viral reach. Engaged fans är de personer som engagerar sig i ditt innehåll, genom att klicka någonstans i din postning. Klickar för att läsa mer, för att se vilka som har kommenterat, till exempel.

Det är inte riktigt samma som de som pratar om det här, de senare gör mer än “bara” klickar i innehållet (som beskrivet ovan). Viral reach är antalet personer du når via dina Engaged fans. Hänger du med?

Friends of fans är också ett nytt mått. Det är de människor du har potential att nå med din Facebooksida, ifall alla dina gillare skulle vara Engaged fans. Ett intressant mått, som man nog sällan kommer att uppnå men som visar vilken räckvidd ditt innehåll skulle kunna få.

Vad förändrar de nya statistikmåtten?

Jag känner mig positiv till de nya måtten. På det här sättet får man uppmuntran och feedback att arbeta mer med innehållet, se vad som ger resultat och inte. Man kan på ett mer underbyggt sätt justera sin kommunikation och det man skickar ut till att passa målgruppen. Jättebra! Vad tror du?

Jag har fått titta lite på några amerikanska sidor som har fått den nya statistiken, och det är en hel del godis att grotta ner sig i. Eftersom det är en del nya begrepp är det bra att använda guiden jag länkar till ovan. Facebook har också en knapp för att ge feedback på den nya statistiken, och det verkar finnas några småbuggar.

Småbuggarna löser man nog definitivt med tiden, och summa summarum uppskattar jag den nya, mer omfattande statistiken. Den kan användas för att underbygga argument för att satsa på Facebook, följa och justera kampanjer och ge återkoppling allmänt – förutsatt att man använder den och tar sig tid att lära den. Nu undrar jag bara när den kommer till svenska sidor …

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara