Facebook

Grupper på Facebook: ett intressant exempel

22 juli, 2011

Hur kan man använda grupper på Facebook?Häromveckan stötte jag på en intressant grupp på Facebook. Den heter Stockholmsaktiviteter, och har i skrivandes stund 1 417 medlemmar. Det är en grupp där medlemmarna arrangerar aktiviteter, tipsar om aktiviteter och bjuder in varandra att vara med. Helt enkelt genom att posta och skapa evenemang i gruppen.

Alla medlemmar är inbjudna och de som kan och är intresserade av att gå gör det. Aktiviteterna är sociala, som mingel, after work, boule, bio, teaterbesök, utflykter, spelningar, museibesök och så vidare. Det finns även ett forum och relaterade grupper. Initiativtagare är några privatpersoner och det finns inget vinstsyfte.

En detalj som också är intressant med Stockholmsaktiviteter är att medelåldern är runt 40 år. Många känner inte varandra sedan tidigare, men lär känna varandra och allas nätverk växer. Det säger något om hur brett Facebook har blivit i Sverige, och hur användbara Facebookgrupper är.

Olika typer av Facebookgrupper

Stockholmsaktiviteter är en sluten grupp men om man begär medlemskap blir man godkänd relativt omgående. Facebook har som bekant olika typer av grupper: slutna, hemliga och öppna.

Öppna Facebookgrupper

Öppna Facebookgrupper kan alla på Facebook se och gå med i. Gruppen visas i sökningar och allt innehåll som foton, filmklipp och diskussioner är tillgängligt för alla, utan att man behöver vara medlem i gruppen.

Slutna Facebookgrupper

För slutna Facebookgrupper gäller att alla på Facebook kan se gruppens namn och medlemmar, men det är bara gruppens medlemmar som kan se innehållet i gruppen.

Hemliga Facebookgrupper

Hemliga Facebookgrupper visas inte i sökningar och icke-medlemmar kan inte se någon information, inte heller gruppens namn eller medlemmar. Gruppens namn visas inte i medlemmarnas profiler.

Varför ta upp Stockholmsaktiviteter som ett exempel?

Ja, det kan man ju fråga sig – det har inget med företagande att göra. Jag tycker ändå att det är ett bra exempel på hur mycket som går att göra med grupper på Facebook. Att man kan försöka tänka utanför ramarna. Att skapa en grupp på Facebook och moderera den är inte särskilt svårt.

Fundera på vad du skulle kunna använda en grupp till? Samla din avdelning på jobbet? Alumniverksamhet? Produktutveckling? Festkommittén för årets julfest? Intern fikarumskommunikation? Eller driver du en ideell verksamhet och vill samla personer runt din kärnfråga som kan diskutera och tipsa varandra?

Det enda man behöver komma ihåg är att alla inte finns på Facebook, och man kan inte tvinga någon att bli medlem. Inte heller bör man posta känslig information där. Men för det sociala kittet, eller för att samlas om en särskild fråga?

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara