När jag loggade in på Facebook idag fick jag se något nytt i mitt personliga flöde. En rubrik som hette Trendsättande artiklar, och under det två länkar till nyhetsartiklar. En gick till Yahoo och en till The Guardian, och vid klick hänvisades jag till deras appar.
Det här är en del av Facebooks nya annonsformat, och ett sätt att uppmuntra Facebookanvändare att använda Social reader-apps. Ett samarbete mellan Facebook och i det här fallet Yahoo och The Guardian. Inside Facebook har skrivit bra om det, med fler bilder ifall du vill läsa mer. Tydligen verkar formatet fungera ännu bättre i Facebooks mobilapp.
Nyfiken på mer information om Facebooks annonsformat?
Niclas på DigitalPR har skrivit om det i samband med Facebook Timeline till sidor och sedan ännu utförligare om det i inlägget Facebook går från reklam till storytelling i nya Premium.
PS. Tack till Markus Welin för länk till Inside-artikeln!
VD, kundansvarig och webbräv på Webbevakning. Jag är numera en senior webbspecialist som kan mycket om mycket. I begynnelsen av webbkarriären läste jag systemvetenskap, men längs vägen har mitt fokus gått från teknik till användarupplevelse. Tekniken är en förutsättning för kommunikation, och dess utveckling öppnar nya vägar för användaren.
Mitt intresse för användarupplevelse har sitt syfte i att driva affärer på webben. Både faktiska affärer och att vårda och sprida sitt varumärke. Jag tycker det är roligt med både design och teknik, främst i kombination för att kommunicera och konvertera effektivt på webben.
Min första webbyrå startade jag 1999, och Webbevakning som företag startade jag 2010. Fokus då som nu ligger på att hjälpa kunderna med långsiktig med de digitala kanalerna för att få tillbaka på investeringen. Mitt mål är att vara den där leverantören som man själv vill ha, som man alltid kan lita på och som kan visa vägen.
Inga kommentarer