Evenemang

SMROI

9 juni, 2011

Igår var vi på Webbevakning och Socialwebb på SMROI, heldagen om att driva affärer och mäta sin investering i sociala medier. Det var en mycket intressant och givande dag, med talare om ämnen som social handel, att få bättre konvertering och effektivare paid search (sökannonsering), optimera socialt nätverkande för B2B, molntjänster för Facebooksidor, sociala CRM och kommunikation och värderingar i sociala medier.

Dagens keynotespeaker var framförallt John Lawson från USA, på sitt första Sverigebesök någonsin. Hans session handlade om att övervinna konkurrensen med hjälp av sociala medier. I klassisk amerikansk anda fick han fart på publiken och alla med på tåget.

Två av de många bra citaten från Lawsons föredrag är “We run around chasing the latest bubble instead of finding the juice that creates the bubbles.” och “Rich content is the real social media. Not Facebook, not Twitter”.

Kommunikation och innehåll i fokus

Överlag var det ett tema i nästan samtliga föreläsningar. Det handlar inte om verktygen utan om kommunikation och innehåll, och att få hela organisationen involverad i sociala medier. Som Brit Stakston sa: “Nyanställda får lära sig hur man svarar i telefon, varför inte lära sig hur man twittrar också?”

Titta på och läs om föreläsningarna

Det var några som bambusrade en del av föreläsningarna. Här kan du hitta John Lawsons, Brit Stakstons och Björn Espenes. Läs gärna mer hos Therese Reuterswärd, som var på plats och bloggade från evenemanget. Kolla gärna vad som twittrades under #SMROIEvent.

Även jag höll en session som stack ut lite för att den var så konkret. Det handlade om förutsättningar som företag behöver vara medvetna om och förbereda sig med i en satsning på sociala medier. Här kan du se bambuserfilmen, dålig bildkvalitet, men ljudet fungerar. Här är också presentationen på Slideshare:

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara