Evenemang

SIME – en konferens om internet

13 november, 2012

Idag har jag varit på konferensen SIME, en av norra Europas största konferenser om internet och digitala möjligheter. Såhär beskrivs konferensen på deras webb:

SIME brings together top executives, marketing professionals, aficionados and members of the press. SIME is about how digital opportunities can convert to new business, a better world and a lot of fun.

För mig var det första gången, trots att SIME arrangerats i många år. Det är en imponerande talarlista, även om jag kan sakna kvinnliga representanter i branschen – en diskussion som också förs på nätet. Från SIMEs sida meddelade man att det var många avhopp i sista stund bland just de kvinnliga talarna. Oturligt, och tråkigt för bredden och perspektiven.

Tema: framtiden och digitala möjligheter

SIME är en påkostad konferens med häftig show, och internationella talare. Läser man beskrivningen säger den bland annat We will re-imagine business, communication, media, politics and the fabric of success. SIME Stockholm will see through the hype and distill what works today and tomorrow. Spännande, eller hur?

 SIME på Cirkus i Stockholm

SIME på Cirkus i Stockholm

Höjdpunkter från dagen

Naturligtvis var det intressant att lyssna på Rikard Steiber från Google, Heiko Hebig från Facebook och Joe Wilson från Microsoft, och jag uppskattar variationen mellan samtalsformen på scenen och traditionella key note speakers. Ola Alvahrsson är som vanligt bra som konferencier, med humor, intelligenta frågor och snabbtänkthet.

Ola Ahlvarsson inleder SIME

Ola Ahlvarsson på scenen

För mig personligen var samtalet mellan Riz Kahn, grundare av engelska Al Jazeera, och Aftonbladets Jan Helin på temat Discovering the story and telling it well en höjdpunkt. De samtalade om hur många nya sätt och vidare spridning berättelser får, vilken roll media spelar, om perspektiv, partiskhet och de förändringar som transparensen i sociala medier bidrar till. Hur utmanande det är att hitta nya affärsmodeller för traditionella medier, och hur viktigt det är med varumärkets förtroende för att överleva. Jan Helin var uppriktig med att Aftonbladet klarar sig så pass bra, tack vare den stora målgruppen.

En bra berättelse är likadan som den var i tidernas begynnelse, men det är desto viktigare att den som berättar historien är en riktig storyteller. Riz berättade om att personer vid en utfrågning inte kunde namnet på teveprogram, men de mindes programledaren utan problem – om denne var en bra storyteller. Det fick vi också prov på, av bland annat Spencer Kelly från BBCs program Click som var en storyteller av rang och fångade publiken. Hans dragning får ett eget inlägg som publiceras imorgon.

Riz Kahn från Al Jazeera och Jan Helin från Aftonbladet i samtal på SIME

Riz Kahn och Jan Helin

Reflektioner

Som helt ny på SIME är det svårt att jämföra med tidigare evenemang. Men jag saknade viss diskussion, analys och vinklar på temat och de ämnen som drogs. Lite mer konkret och problematisering; hur lyfter vi alla dessa tankar och visioner in i organisationerna? Hur omvandlar vi det i praktiken? Hur får vi med alla på tå?

Sime kanske inte är den typen av konferens men tankarna väcks ändå. Hur går man hem och gör något av inspirationen. Sedan hade jag gärna sett GlobalFocus dragning om 21 nya affärsmodeller för det 21 århundrandet från MyNewsDay igen, och den typen av diskussioner. Visionärt om framtiden, men konkret och underbyggt.

Andra bloggare och mer material

Vi är flera som har bloggat från SIME, och är du nyfiken på att läsa mer kan jag tipsa om Peter, Pernilla, Sara, Oscar, Sarah, Niclas, Adam, Robert, Björn, Nikke, Frida, Björn, Sveinung och Jesper.

Även Mikael skriver intressant, och såklart, SIMEs egen blogg. Självklart kan du följa twitterfeeden på #sime12 eller livestreamen från evenemanget här om du vill ta del av ännu mer SIME.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara