Evenemang

Lite om helgens event – WebCoast

21 mars, 2011

I helgen var vi på Socialwebb.se på WebCoast, vårens un-conference (eller knytkonferens, ett svensk begrepp som myntades under helgen) om man är intresserad av webb och social media. Det var en fantastiskt helg.

En deltagardriven konferens, som definierar en un-conference, skapar en helt egen energi och dynamik. Alla deltagare är de som driver konferensinnehållet. På fredagskvällen sattes ett stort plakat upp, indelat i lokaler och tid-slotar. Klockan 20 öppnades gridden, som plakatet kallas, och alla deltagare fick sätta upp sessioner i luckorna i gridden. Sessionerna kunde vara på 20 eller 40 minuter, och totalt hölls nio sessioner parallellt under lördagen, och några färre på söndagen.

Gridden

Såhär ser gridden ut. Lokalerna var döpta efter sponsorerna. Bild från bstark.

Som deltagare håller man sessioner och går på andras. Som tur är är det ofta många som filmar och livesänder sessioner, ofta via Bambuser. Filmerna går att se i efterhand, under #webcoastTV. Det är filmer från sessioner och andra tillfällen under hela helgen.

Här finns en bra uppställning på samtliga sessioner, med direktlänk till deras bambusersändningar. Sessionerna hade alla typer av inriktningar, allt från Digital agenda för Sverige till Framtidens handel till PHP-säkerhet för alla till Få det gjort (trots internet).

Aktivt deltagande, hög energi och konstant kunskapsöverföring

Just det här att alla som kommer till konferensen själva sätter agendan och styr innehållet gör att fler är engagerade och aktiva. Man rör sig mellan sessioner och bildar ständigt nya grupper och pratar med olika personer. Väldigt berikande och nätverken växer så att det knakar. Stämningen är hög, god och generös. Diskussioner uppstår där många perspektiv får plats och det sker en konstant kunskapsöverföring.

Det vore kul att se knytkonferens-konceptet applicerat på andra branscher också. Det finns så oerhört många kunniga människor i varje bransch, som har kunskap att förmedla och kanske skulle känna sig mer motiverande under den här typen av förhållanden.

En egen session

Vi på Webbevakning som driver Socialwebb.se höll en session på lördagen. Det var diskussion och erfarenhetsutbyte om hur organisationer förändras och kommer att förändras av användandet av social media. Ett ämne som tangerar både internkommunikation, ledarskap, employment branding och organisationskultur.

Sessionen finns här också med bättre bild, tyvärr är inte början med ordentligt. Ni som tittar på filmerna och undrar över verktyget Yammer som Björn Jeffery på Bonniers pratar om, kan läsa mer här.Vi tackar alla som deltog och bidrog, vi hade nog kunnat fortsätta diskutera i flera timmar.

Det här är ett ämne vi kommer att behöva förhålla oss till framöver, i alla fall om man vill vara en framgångsrik organisation. Slutsatsen blev att teknik är en möjliggörare för organisationsförändringar och sociala medier kan vara en murbräcka och påskyndare. Men att all förändring börjar hos människan, individerna.

Även Miriam Olsson på IDG har skrivit om vår session och andra sessioner i Digitala Affärer/Internetworld.

Ta del av mer från WebCoast

Vi kommer att blogga lite mer med inspiration från WebCoast, men här finns länkar till alla som redan har bloggat. Det går också att läsa igenom flödet under #webcoast på twitter, eller kolla Twingly Live.

Stort tack till alla som bidragit till arrangemanget!

http://webcoast.se/allmant/upplev-webcoast-lite-till.html

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara