Evenemang Företagande

Hur mäta resultat i sociala medier?

31 maj, 2011

Att mäta ROI och ROE i sociala medierVi på Webbevakning kommer att finnas på plats på en heldag om att driva affärer och mäta resultat i sociala medier, som Informator arrangerar. Jag kommer att hålla en liten session under dagen, men det är flera talare med mycket intressanta punkter, bland annat John Lawson, expert på social handel och influgen från USA, som medverkar.

Att mäta resultat och Return On Investment i sociala medier blir allt viktigare. Nu börjar många satsa på att använda sociala medier och det är som vilken affärssatsning som helst: man vill se resultat och ha något att utvärdera.

ROI eller ROE?

Det pågår även en del diskussioner om ROI är rätt begrepp att använda, vissa menar att bland annat ROE, Return on Engagement är viktigare. Jag tycker det är bra ju fler mätpunkter man har att titta på, ju fler vinklar och desto bättre anpassning till förutsättningarna.

Min uppfattning är även att man måste se till hur det ser ut i många företag idag. Sociala medier är inte en ledningsfråga, utan drift, ansvar och kunskap finns oftast längre ner i organisationen, men ledningen efterfrågar resultaten av satsningen. Och för ledningen är ROI är ett begrepp som är bekant, medan ROE kräver utbildning och förståelse. Kombinera båda!

Mätning, verktyg och strategier

På SMROI-dagen kommer det handla om mätning, verktyg och strategier. Är du i Stockholm den 8 juni och intresserad kan det vara ett intressant evenemang, även med chansen att nätverka med andra som arbetar med social media.

Erbjudande

Det finns några platser kvar och vi har fått lov att erbjuda Socialwebbs läsare ett rabatterat pris som gäller till den 2 juni. Ett mycket bra pris dessutom för en heldag om ett så intressant pris.

Först till kvarn! Du kan läsa mer om evenemanget och anmäla dig här.

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara