Bloggande

Varför företagsblogga?

12 maj, 2011

Varför ska man företagsblogga?Ibland upplever jag att företagsbloggar glöms bort lite när vi pratar om företags närvaro i sociala medier. Det är mycket Facebook och Twitter – och det är vad jag ofta skriver om här också. Men nu tänkte jag skriva lite mer om företagsbloggande.

Varför ska företag blogga?

Varför ska företag ens blogga? Det finns flera svar på den frågan. Ett lite mer sammanfattande: För att sprida sin närvaro och kunskap – vilket i längden ger en uppfattning om företagets kultur, eller “anda” om man så vill, och också befäster företagets marknadsposition och varumärke.

Det handlar om att skriva om ämnen som är relevanta för företagets intressenter, för verksamheten och för branschen, och samtidigt visa att man är mänskliga. Att bjuda på sig själv och sin kunskap, samtidigt som man förser sin publik med guldkorn och personifierar företaget.

Kanal för kriskommunikation

Sedan finns det två aspekter till. Det ena är att en blogg är en utmärkt kanal för kriskommunikation. Tycka vad man vill om sakfrågorna, men att ha en egen kanal där man kan ge sin version av händelser är en tillgång om man råkar ut för en kris eller ett mediedrev. Som till exempel Frälsningsarmén (som även använder MyNewsDesk) eller Ola Lindholm har gjort.

Ökad synlighet i sökmotorer

Den andra aspekten, är sökmotorresultat. När vi pratar med företag om att blogga får vi ofta frågan “men är det nån som läser bloggar då?”. Det är det, drygt var tionde svensk mellan 9 och 79 år läste en blogg en genomsnittlig dag 2009. Den siffran torde vara högre idag, om man tittar på den generella utvecklingen.

Men, det som nästan är av större vikt: en blogg med relevant innehåll som uppdateras kontinuerligt får ofta bra resultat i sökmotorerna. Bloggar du för ditt företags räkning och skriver relevant, så kommer du att hamna på bra placeringar på de sökord som är aktuella för din verksamhet (beroende på konkurrens, såklart). En webbsida som uppdateras ofta, med bra innehåll, besöks oftare av sökmotorernas spindlar och indexeras bättre.

Och även om majoriteten av svenskarna inte läser bloggar regelbundet, så läser de gärna ett blogginlägg om det är ett av sökresultaten i Google till exempel. Att ett eller flera av dina blogginlägg syns på första sidan på Google vid en sökning på ett viktigt nyckelord för dig, kan vara en väg in att så småningom bli kund hos dig. Med andra ord, har du en blogg kopplad till ditt företag och webbplats finns det även en teknisk aspekt som är fördelaktig för dig.

Vad är viktigt i en företagsblogg?

De bästa företagsbloggarna är de som är lite genomtänkta. PR-mannen Jerry Silfwer skrev förra året det här inlägget om 10 egenskaper hos en bra företagsblogg. Han tar upp generositet, uthållighet, personligheter, förändringsbenägenhet, webbsocial kompetens, uppfinningsrikedom, människor, adderat värde och inspiration. Varje punkt har en utförlig beskrivning.

Jag tycker att det är en bra genomgång och viktiga punkter. Men jag vill också ta upp att det kan vara roligt att blogga. Du får ju berätta om dig, ditt företag och er expertis för människor som är intresserade! Du kan vara mer personlig och lite mer lekfull i en blogg. Ja, det kan komma kritiska kommentarer – men helt ärligt, de får du ju idag också, utan blogg?

Man ska också komma ihåg att det tar tid att bygga upp en bra blogg. Att formen ska sätta sig och man ska bli bekväm med att blogga, att hitta en publik och få läsare.

I nästa inlägg kommer jag att berätta om några bra exempel på företagsbloggar. Har du någon favorit får du gärna berätta i kommentarerna!

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara