Bloggande

“Jag läser inga bloggar”

1 september, 2011
…men var femte internetanvändare läser bloggar en vanlig dag!
Jag läser inga bloggar

När jag träffar företag för att prata om sociala medier, hur det går till, hur man gör praktiskt, vilka kanaler som är lämpliga och diskuterar en lösning för just dem. Då kommer vi ofta in på frågan om företaget ska ha en blogg, både frågor om hur man gör, hur man kommer igång med att skriva – och inte minst varför de ska blogga.

I det sammanhanget så kommer ofta frågan upp om vem som läser bloggar egentligen, och kommentaren ”jag läser inga bloggar”

Målgruppen är inte företaget

I regel fortsätter diskussionen kring bloggen som SEO-stöd eftersom de vanligtvis rankas bra i sökmotorerna, att företaget får sin egen kanal att prata i och just att företagaren i det här fallet inte är målgruppen, inte är läsaren.

Delar av målgruppen läser bloggar, och läser sannolikt gärna just din blogg för att få tillgång till engagemang, expertis och få en bild av företaget bakom produkterna eller tjänsterna.

Svart på vitt med statistik

Nu äntligen har jag siffror svart på vitt kring detta, vilka och hur många som läser bloggar en vanlig dag. .SE, stifelsen för internetinfrastruktur är en djup och underbar källa att ösa ur när det gäller internetstatistik – titta in och gå loss själva tycker jag.

Rapporten!

Den rapport jag blev så glad att få tag i är denna: Nästan en femtedel av internetanvändarna läser bloggar en genomsnittlig dag, där det framgår att 18 procent av internetanvändarna i Sverige i åldern 9-79 besökte en blogg en vanlig dag.

Så nu vet ni det, och jag har ett mycket roligare svar att ge när frågan kommer upp nästa gång!

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara