Bloggande

Bra exempel: Gröna gårdars blogg

12 juli, 2011

Gröna gårdar är duktiga på att bloggaGröna gårdar heter ett företag som säljer KRAV-märkt gräsbeteskött direkt till konsumenter. Det skapades av flera gårdar som gick ihop för att slippa leverera till de stora producenterna och på så sätt förädla produkterna själva. Försäljning sker både i butik i Västsverige men via internet över hela Mellansverige, via olika utlämningsställen.

Genomtänkt sajt

De har en genomtänkt sajt med sitt stora utbud, webbshop, köttskola, om gräsbetesuppfödning och mycket mer. De finns på Facebook, på Twitter, har en Youtubekanal och har en egen blogg. Bloggen har man inte integrerat i sajten, utan den ligger hostad på wordpress.com. Så finns det en del företag som gör.

Vad bloggar Gröna gårdar om?

I bloggen visar man upp de som skriver med namn och bild. På så sätt blir det personligare. Man visar bilder på djuren och presenterar sina lantbrukare som föder upp nötdjur och får på gräsbete.

Man berättar om kött, recept och har köttskola. Man berättar öppet om företaget och företagets historia, hur det fungerar med slakt kopplat till köttproducenterna, berättar om sin filosofi – gärna i anknytning till aktuella artiklar.

Man delar med sig av när det är demos i olika butiker och när man har varit och föreläst eller bjuder in till kommentarer och kunskapsutbyte. I den egna bloggförklaringen står det:

Syftet med den här bloggen är att försöka minska det avstånd som idag finns mellan livsmedelsproducenten och konsumenten. Det är viktigt att man har möjlighet att veta var maten man äter kommer ifrån och hur den produceras.

Inläggen här kommer att handla om mat, hälsa, miljö, hållbarhet och allt möjligt mellan himmel och jord som rör vår verksamhet. Förhoppningsvis kan vissa inlägg öppna upp för en miljö där diskussioner kan föras.

Utnyttjar bloggen till fullo

Gröna gårdar har verkligen förstått hur man kan använda en blogg. Det anar man redan i bloggförklaringen, men de lyckas även med det de föresatt sig i sitt bloggande. De skriver om högt och lågt som rör deras verksamhet – och som gör att jag som läsare blir mer intresserad och engagerad.

De bjuder på kunskap, åsikter, inblickar i gårdarna och arbetet med uppfödningen. Filosofin och företagsutvecklingen. Inte minst sin glädje och passion för hållbar djurhållning och god mat.

De har ett öga ut mot omvärlden och skriver – och länkar till, inte minst – om sådant som skrivs som är relaterat till verksamheten. Forskningsrapporter eller Lisa Förare Winbladhs experiment om hur man kokar en optimal köttgryta, båda är relevanta.
Gröna gårdar bloggar om gräsbete och hållbar djurhållning - © Gröna gårdar

 

Följ gärna bloggen och titta på hur man lyckas förmedla så mycket av sig själva och verksamheten. Hur mycket det finns runt omkring själva köttproduktionen som går att förmedla för att visa på bredd, engagemang och skapa en känsla för företaget och produkterna. Att det ger mersmak att dela med sig av sin kunskap och stå för och uttrycka de värderingar man har.

Till sist

Vad passar väl bättre så här i sommar- och semestertider än att tipsa om Gröna Gårdars grill-inlägg?

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara