Företagande Webbevakning

Likheten med Linköping

23 augusti, 2011

När vi på Webbevakning åkte hem från SSWC i söndags så passerade vi Linköping. Jag råkade notera kommunens motto på en skylt längs vägen: ”Där idéer blir verklighet”. En tanke for genom huvudet, att det mottot passar väldigt bra in på oss. Både för vår egen del och för våra kunder. Något att leva och sträva efter, för det är en speciell känsla att förverkliga idéer, och en ynnest att ha möjlighet att göra det.

Idéerna grorFör en tid sedan hade vi en intern kick-off. En hel dag med fullständigt internt fokus och högt i tak. Vi pratade om och gick igenom en mängd idéer, planer och önskemål. Vi följde upp och tog tid till lösa trådar och tankar. En bubbla av energi, inspiration, vilja och ambition och vi sökte lösningar på hur och när vi ska göra verklighet av alla våra idéer.

Varför så många idéer?

Vårt mål med det vi gör är nämligen inte att ”snurra på”, vi skulle aldrig kunna vara nöjda med det. Varken personligen för någon av oss eller för Webbevakning som företag. Vi vill växa, utvecklas, bli bättre, utmana oss själva och njuta av möjligheterna vi har att skapa och driva olika projekt och idéer, våra egna och för våra kunder.

Förra året var året allt skulle hända

Det var så jag skrev i bloggen och såg framför mig massor av saker. Mycket riktig så blev förra året otroligt händelserikt på sätt vi aldrig kunnat ana. Vi bytte utseende, startade Socialwebb.se, blev både två och tre och tre och en halv personer och vi hittade nya uttryck för vad vi kan och vill. Nya kunder har tillkommit under året med egna verkligheter att sätta sig in i och utmaningar att lösa.

Personligen har vi alla gjort en resa på många olika plan, och nu fortsätter den resan på alla sätt, inte minst för att verkligheten har en förmåga att förändras och röra på sig. Vi både följer med och springer i förväg ibland, precis som vi vill att det ska vara.

Säg vad som ska hända nu då?

Många av våra idéer som vi ska göra till projekt och förverkliga vill jag inte skriva om riktigt än. Jag vet, det är riktigt retsamt att bara säga A men inte B. Ledsen för det, men i stort kan jag lova att det blir ett år som kommer att vara intressant för alla som följer oss. Du, vi själva och kunderna vi trivs att arbeta med varje dag.

Jag kan skriva några rader om ett axplock av vad som kommer, utan någon särskild ordning.

  • Ni kommer få följa en av våra kunder på en resa att sätta igång med sociala medier, från att inte vara aktiv alls genom strategi, uppsättning, drift och framgång. Både inom organisationen och mot kunder och intresserade. Det ska bli oerhört spännande att genomföra och att berätta om kundens framgångar och våra lärdomar och resultat. Vi planerar att göra en följetong om projektet här i bloggen.
  • Vi kommer jobba med en annan kund i ett mycket spetsinriktat projekt att arbeta med webben som säljverktyg. Det gör vi med alla kunder, men i det här fallet läggs allt annat åt sidan och det satsas resurser på en aktiv webbnärvaro med mycket tyngd på systemstöd och uppföljning. Resultaten ska bli riktigt roligt att dela med sig av, så mycket som vi får berätta om i alla fall.Vi kommer lansera ytterligare en del i vårt tjänste- och produktutbud. En oväntad del som kommer bli en resa för oss och kommer ställa stora krav, men fantastiskt utmanande och roligt!
  • Vi kommer hålla regelbundna organiserade utbildningar i sociala medier för en större utbildningsorganisation, eller kanske två organisationer till och med.
  • Vi ska genomföra en orörd del i vår marknadsplan som innebär ett antal nya aktiviteter både för försäljning, varumärke och position. Här får jag återkomma, men nej vi ska inte börja med telemarketing… det kommer bli bra mycket roligare än så, för både dig och oss 🙂
  • Vi ska fortsätta missionera vikten av en aktiv webb, löpande kommunikation, dialog och ett levande innehåll. En webb är inget projekt – det påstående har aldrig varit mer sant än idag, särskilt om du förväntar dig resultat av en webbsatsning.
  • Till sist ska vi förstås fortsätta leverera framgång till våra kunder, vi ska göra det med samma attityd, generositet och glädje som vi alltid haft. Vi ska dela med oss, bjuda in och hjälpa med de kunskaper och färdigheter vi har – och vi ska ha roligt (nästan) hela tiden.

Det finns förstås mycket att utveckla i varje punkt, men var lugn för det kommer en längre berättelse om allt vartefter.

Vi kommer dela med oss av allt

Det är nog faktiskt så, att det här året också är året som allt ska hända. Men en viktig poäng med alla idéer jag så irriterande inte berättat om, det är att vi kommer dela med oss av allt. Du kommer själv kunna både ta del och vara en del av dem på olika sätt.

På sätt och vis kommer du att avgöra framgången i våra satsningar, inte bara om du är en av våra kunder eller vad vi själva tycker. Det känns både väldigt spännande och lite läskigt, men det finns inget val för oss eftersom vi inte vill annat… så nu kavlar vi upp ärmarna och kör!

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara