Tips Twitter

Nyckeln till Twitter: prata med, inte till

8 februari, 2011

Vi på Webbevakning får då och då frågan om hur man ska göra på Twitter. Inte rent tekniskt, som jag har beskrivit här, utan mer kommunikativt.

Frågan kommer ofta från dem som är igång, och har ett konto, men tycker att det inte händer så mycket. När jag går in och tittar på deras twitterkonto och twitterkonversationer, kan jag ganska fort se vad som saknas.

Man pratar till, och inte med personer.

Man är bra på att tagga sina tweets med hashtags. Man retweetar kanske också. Man är ofta jätteduktig på att sprida relevanta länkar och tips på bra innehåll utifrån den man är på Twitter. Med det menar jag att man är på Twitter i egenskap av till exempel företag, privatperson men inom en profession, eller privatperson med intressen.

Men i flödet ser jag inte en enda mention till en person. Och det är där man måste börja för att få igång konversationen. Tänk att du är på ett cocktailparty: ta kontakt, mingla, ställ initierade frågor till andra. På Twitter har du fördelen att du kan läsa twittrares beskrivning av sig själva, och historik för att se vad de är intresserade av, och kan ställa en fråga som inte är för generell. Blanda dig i samtal du ser, om du kan tillföra något, eller har en annan åsikt.

Det är på det sättet du talar med människor, och då vill de – förhoppningsvis – tala med dig också. Var intresserad av andra twittrare, kommentera på de länkar de lägger ut, lägg ut en länk och ”pinga” en twittrare du vet är intresserad av innehållet. (Att pinga någon är att göra den personen uppmärksam på något du vill säga, skriv ping @användarnamn i tweeten). Men kom ihåg att du inte kan kräva svar tillbaka.

Ser du någon som frågar efter tips eller råd? Och du kan hjälpa till? Gör det då! Sätt upp en sökning på hashtags som du är intresserad av och blanda dig i samtalen. Det är du som behöver vara aktiv och söka upp dem som du vill prata med, de som du kan ge något till och som är givande för dig. Twitter är personligt, även för företag på ett sätt: det handlar om relationer. Relationer är personliga.

Var personlig, tillgänglig och hövlig

Kom ihåg: du ska givetvis fortfarande vara artig och trevlig. Fingertoppskänsla och en liten tanke om ”hur uppfattas jag nu?” skadar inte när du pratar med andra på Twitter. Du ska självklart vara dig själv, men tänk att du är på cocktailparty – var hövlig. Ingen vill prata med en som är ohyfsad. Självklart svarar du på mentions till dig.

Magnus Bråth är en sökmotoroptimerare som nyss listat 250 twittrare han rekommenderar att följa. Motiveringen är:

De är är sådana som förstår, som lyssnar, som förklarar. De är sådana som skapar. De är entreprenörer, de är drömmare, de är redaktörer och de är nyheter. De är stora bloggare och de är specialister. De är de främsta inom sitt område och de kan prata med dig.

 

Sträva dit du med. Förstå, lyssna, förklara det som du verkar inom, har åsikter om, känner för. Från högt till lågt. Fråga andra om deras specialiteter, ta reda på mer, konversera, var ödmjuk och lär dig av andra. Du kan din verksamhet bäst, du är din egen specialist.

Du är också en person, våga vara personlig. Var aktiv för att skapa dina twitterrelationer. Det är då du upptäcker storheten med Twitter. Ja, det kan ta lite tid och du får ge mer än vad du får i början. Ta det inte personligt om du inte får omedelbar respons.

Det är just det här som är en väsentlig del av relationsmarknadsföring. Man skickar inte bara ut budskap till en massa av åhörare, utan man talar med personer. Det är mycket värt. Jag hoppas att du med de här råden kommer att få ut mer av ditt twittrande, om du kände igen dig i beskrivningen i början.

PS. Svårt att förstå begrepp som mention, hashtags, flöde och så vidare? Läs bloggposten Vad är Twitter?.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara