Twitter

#mintwitter – hur Twitter blir allt vanligare

19 april, 2011

Förra veckan hade Nyhetsmorgon i TV4 lite av en Twitterspecial. Det gav svallvågor på Twitter och diskussionerna gick höga. Framförallt för att en del inte kände igen sig av beskrivningen av Twitter och hur det används av de, företrädesvis kändisar, som var representerade i studion.

Och det är ju det som är det speciella med Twitter. Man gör det till det man själv vill. Jocke Jardenberg kallar Twitter för en schweizisk armékniv i inlägget han skrev efter Nyhetsmorgoninslaget:

”En väldigt mångsidig plattform som vissa kan använda som megafon, andra kan använda för att bara läsa och som vissa – inkl jag – tycker är ett grymt redskap för att kommunicera både in och ut. Det finns nästan lika många användningsområden som det finns twittrare och det är precis så det ska få vara.”

Jocke har även kört Twitterskola i Nyhetsmorgon. Följ gärna Jocke på Twitter.

Twitter blir allt vanligare

Det intressanta med debatten och att TV4 körde ett Twittertema, är att Twitter når ut till fler och fler. I och med att traditionella medier pratar mycket om Twitter, väcks nyfikenheten hos fler och tröskeln blir lite lägre. Det är bra, tycker jag. Ju fler som använder sociala medier, desto större förståelse och intresse för dem. På samma gång kanske vi kan få se en del fördomar försvinna också?

Vem som helst kan använda Twitter, och som sagt, man använder Twitter som man själv vill. Man bestämmer hur och om vad man vill twittra. Jag och vi på Socialwebb.se försöker berätta hur man gör, och hur man kan tänka som företagare, som en hjälp på vägen, och vi twittrar själva. Men vi kan inte och vill inte bestämma hur andra ska göra. Vi vill visa på att det finns förtjänster och möjliggöra för andra att se och använda dem.

Exempel på hur andra använder Twitter

En annan person som skrivit bra om Twitter och sitt eget twittrande, som inspiration för andra, är Dreadnallen. Några av höjdpunkterna i inlägget är hans definitioner av Twitter, och hur han beskriver att han använder Twitter som en experimentlåda. Testar olika strategier och utvecklas som person:

  • Twitter är i första hand en mötesplats – inte ett ställe man ”publicerar sig” på.
  • Twitter handlar mer än någonting annat om relationer mellan människor.
  • Twitter kan liknas vid ett avslappnat mingel eller ett fikarum, där samtalet ständigt pågår.
  • Genom möten med en rad olika människor, som jag annars inte skulle träffa, växer och utvecklas jag som individ.

För att ge ytterligare en sida av det mångsidiga Twitter, lyssna gärna på Veronica Palm från Nyhetsmorgon, som är Socialdemokraternas bostadspolitiska talesperson och använder sociala medier.

#mintwitter – där alla beskriver sitt Twitter

Det fina på Twitter är att det är snabbt och öppet för alla. När vågorna gick som högst under Nyhetsmorgon, skapade Anna Lindberg hashtaggen #mintwitter. Med den var rummet öppet för alla att beskriva hur just de använder Twitter. Under den hashtaggen blev det tydligt hur otroligt individuellt Twitter är och hur fantastiskt det är att vi möts där med så olika ingångslägen.

Jag tror att det är viktigt att man som företagare har lite koll på varför människor är på Twitter. Man vill delta i diskussionen, och då är det bra att veta vilka man pratar med. För att kunna visa respekt och prata med dem som är intressanta och intresserade. I ett samtal är det oerhört viktigt att lyssna också. Och det är ett av de viktigaste råden till företag som vill satsa på sociala medier.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara