Tips Twitter

7 vanliga Twittermisstag att undvika

5 maj, 2011

7 vanliga Twittermisstag att undvikaJeff Epstein på sidan Socialmediatoday, en sida jag rekommenderar, har listat sju saker att undvika om man twittrar som företag.

Det är sju både tekniska och generella saker, jag översätter och kommenterar här.

7. Varumärke:
Ditt Twitterkonto ska vara en förlängning av ditt varumärke, så se till att:

  • Inte använda ett personligt konto för företaget.
  • Använda ditt företags logga som avatar.
  • Länka till din webb.
  • Göra en egen Twitterbakgrund.

6. Tweets:
Skriv egna tweets och använd retweets av andra i din bransch sparsamt.

  • Människor vill höra något nytt och spännande, en RT är något som redan är sagt. Använd dem sparsamt.
  • Ställ breda frågor som kan engagerar många av dina följare

Här håller jag inte helt med. Att RT:a någon och lägga till en egen kommentar är ett sätt att skriva något eget, och samtidigt sprida något läsvärt vidare till fler.

5. Engagera:
För att engagerar och få kontakt med potentiellt värdefulla kunder och partners, måste du ge något av mervärde:

  • Ge dina följare idéer eller tankar om din bransch.
  • Twittra om sådant som dina KUNDER skulle bry sig om.
  • Erbjud erfarenhetsutbyte och råd.

4. Hjälp:
Håll en dialog genom att hjälpa människor. Försök att få kontakt utan att sälja.

  • Var inte rädd att tipsa twittrare om andra twittrare, användare, företag eller produkter.
  • Sammanställ de vanligaste bekymren du löser åt dina kunder, och leta efter dem som behöver liknande hjälp på Twitter.

3. Att följa för många:
Mängden twittrare du följer säger något om dig och ditt företag. Ta till dig de här tipsen!

  • Uppskattade varumärken har alltid fler följare än de följer
  • Försök hålla ration 1:1, men försök följa 10 % färre än dina followers

Den här förstår jag på ett sätt, men kan inte riktigt rekommendera. I alla fall inte under en uppbyggnadsfas. Följ de som du tycker är intressanta, följ de som följer dig, leta efter noder som ger dig något och vars följare du kan följa. Följ däremot inte urskiljningslöst. Det är vad folk twittrar om och du pratar med dem om som är viktigt, inte hur många som följer dig/du följer.

2. Tajming:
Fördela dina tweets över dagen. Att använda en automatisk tjänst är bättre än att det ser ut som att du bara har 5 minuter om dagen att twittra på.

  • Använd verktyg som Pluggio eller Hootsuite för att schemalägga dina tweets, det sprider ut dem över dagen till ett flöde som inte tränger sig på dina följare.
  • Att tajma dina tweets ger dig större spridning och får dig att se mer professionell ut.
  • Att kasta ut 5-10 tweets inom en minut är det säkraste sättet att få folk att avfölja dig.

Absolut kan man använda verktyg. Men jag skulle ändå rekommendera att ha notifications påslaget i sin smartphone eller Twitter igång i datorn, så att man inte missar själva dialogen efter sina tweets. Att twittra handlar ju ofta om att vara närvarande och konversera. Den sista punkten är mycket viktig!

1. Ha en personlighet!

  • Människor vill twittra med människor: visa att det finns en människa bakom dina tweets!
  • Ha kul och studera dem som verkar populära och hur de gör.
  • Det finns en anledning till att vissa företag verkligen får kontakt med sina ambassadörer och andra mest blir en klagomur för missnöjda kunder.

Sammanfattningsvis

Några bra råd och några som jag vill modifiera lite. Men ändå en bra sammanfattning. Var generös med kunskap, råd och hjälp. Leta efter de som du kan hjälpa. Ha ett företagskonto med tydlig identifikation, våga vara personlig och sprid ut dina tweets. Tänk inte hårdsälj. Engagera dig!

Håller du med mig?

Läs gärna också om de Twittermisstag som Ulrika Rudqvist på Good Old listar i IDG.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara