Tips

Smart kampanj med QR-koder

9 februari, 2012

Ni har säkert märkt att det börjar dyka upp lite fler QR-koder runt om. På annonser, på produkter och i en del fall på visitkort. Häromdagen fick jag ett tips om den här filmen som visar hur matvaruaffärskedjan Tesco använder QR-koder till en attraktiv målgrupp i Sydkorea.

Tesco ville bli marknadsledande, men utan att öppna fler butiker. Hur? Jo, sydkoreaner är ett av världens hårdast arbetande folkslag, med långa arbetsdagar. Ingen gillar att ägna dyrbara lediga timmar åt handla i affären. Så vad gjorde Tesco? De skapade virtuella affärer i t-banan.

Genom att bli medlem i Tescos kundklubb, ladda ner deras app och sedan skanna in QR-koden med sin smartphone vid en vara på de stora displayerna med olika varor i t-banan, lägger man varan i sin varukorg. Sedan checkar man ut sitt köp i appen, som är kopplad till betallösningar, och får sina varor hemkörda. Man handlar helt enkelt medan man ändå väntar i t-banan.

Online-köpen ökade med 130 % och antalet nya medlemsregistreringar steg med 76 %.  De blev marknadsledande på online, och är fortfarande två på offline-försäljning. Titta på filmen så ser du hur det såg ut och fungerade.

QR-kodernas roll

I den här kampanjen bygger inte informationen på QR-koden, utan det är bara ett medel för att möjliggöra själva inköpet. Som vilken streckkod som helst. Jag tycker att det är intressant, för samtidigt: kampanjen blir smidig med QR-koderna (och nu ska vi minnas att de funnits längre i Asien än här), men de finns inte där i något egensyfte. Helt klart värt att inspireras av.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara