Tips

En tjänst att komma ihåg: Foursquare

9 maj, 2012

Använder du Foursquare? Foursquare är en Location based service, det vill säga en tjänst där man med hjälp av GPS-funktionen i sin smartphone/device kan tala om var man är någonstans. Men inte bara det, det är ett socialt community där man kan tävla med sina vänner om att få flest poäng och olika sorters ”badges” beroende på var och när man checkar in, som det heter, på olika ställen.

Man kan även lämna tips om ställen man checkar in på, ta del av andras tips om saker i närheten av där man har checkat in, och skapa Trips, som exempelvis en resa till alla ändhållplatser i SLs tunnelbanesystem.

Jag har skrivit om LBS-tjänster tidigare om du är mer nyfiken. Det finns fler tjänster än Foursquare, men deras största konkurrent Gowalla har dels blivit uppköpt av Facebook och dels förändrat sin mobilapp till att mer luta åt storytelling (och den är inte så intuitiv att navigera i).

Kan du använda Foursquare?

Jag var nyss på en weekendresa till Lissabon, och där använde jag Foursquare då och då. Självklart för att visa andra var jag befann mig och hur mysigt det var – man kan ladda upp bilder och skicka ut sina check-ins i andra sociala nätverk – men även för att just ta del av tips. Det var värdefullt!

Bland annat kunder jag visa mitt resesällskap undanskymda skatter vid turiststråken och veta vilket gott bakverk på vilket ställe som jag skulle beställa. Jag kunde leta efter restauranger i närheten av där vi var, och se omdömen om dem, när vi inte orkade gå ett steg till på Lissabons kuperade kullerstensgator.

Just det här gör att jag vill tipsa om Foursquaretjänster även för svenska företag och organisationer. Foursquares community är inte lika stort som Facebook, men inget som bör underskattas heller: här finns en infografik om användare och användandet.

Skulle du kunna få fler kunder, sälja mer eller erbjuda mertjänster till dina kunder via Foursquare? Inte bara med erbjudanden som man faktiskt kan använda som företag via tjänsten. Utan kanske genom att tipsa om en god meny, att ni har gratis wi-fi, att göra en trip för hotellgästerna så de inte missar några av stadens gömda pärlor?

Foursquare själva bjuder på tips, cases och information om hur man som företag/organisation kan använda tjänsterna, de har en egen plattform för det, och de delar upp det på venue owners och brands. Läs och fundera på hur du kan använda Foursquare i din verksamhet!

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara