Strategi Verktyg

Svenskarna och internet 2011

16 november, 2011

IIS har släpp Statistikrapporten Internet och svenskarna 2011Nu har den senaste undersökningen om svenskarna och internet från .SE kommit ut! Vi skrev om guiden här förra året, och idag är det dags för Svenskarna och internet 2011. .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) med Olle Findahl i spetsen har undersökt hur cirka 2 700 svenskar använder internet, och det är mycket intressant för oss som arbetar med webb och sociala medier. Rapporten kartlägger svenska folkets internetvanor, och har vi koll på det kan vi göra smartare strategier och arbete för att verkligen nå och kommunicera med våra målgrupper, i rätt kanaler.

Sociala medier och svenskarna 2011

Sociala medier har ett eget kapitel i rapporten, och den tydliga trenden är att allt fler av svenskarna använder sociala medier:

Ser vi bara till de som använder Internet är det två av tre (62%) som nu besöker ett socialt nätverk. Under de senaste fyra åren har andelen av Internetanvändarna som besöker sociala nätverk ökat med tio procentenheter för varje år. Någon avmattning syns inte, annat än takeffekten bland de yngre (16-25 år) där snart alla (96%) är ute på de sociala nätverken.

Facebook är det enskilt största communityt som svenskarna använder, men rapporten nämner också att traditionella, nischade communities fortfarande är populära. Bloggande har inte ökat särskilt mycket, däremot läsandet av bloggar. Där är det en intressant åldersfördelning bland läsarna, där unga kvinnliga läsare ökat mest. Rapporten benämner bloggar som en ny egen mediaform.

Twitter används av 7 % av befolkningen, mer frekvent av 2 %. I rapporten beskriver man även åldersfördelning och typ av personer som använder Twitter.

Mobil användning

En annan sak som det ägnas många sidor åt i rapporten är hur det mobila surfandet har ökat, och vad vi surfar på. Såhär står det i ett stycke:

Men som vi sett tidigare används idag mobilen också för att gå online. Det vanligaste man då gör är att söka efter nyheter och väder, eller efter kartor och vägbeskrivningar. Vanligt är också att kolla/söka fakta, läsa e-post och besöka sitt sociala nätverk. Vanligt är också att söka efter telefonnummer och tidtabeller vilket stärker bilden av det mobila Internet som en praktisk hjälpreda.

Men förutom kommunikation (telefon, e-post och sociala nätverk) används också Internet över mobilen för underhållning som att se på video/TV, publicera bilder/video och lyssna/ladda ner musik.

Kapitlet om mobilt internet är mycket intressant, med tanke på våra mönster och målgrupper. Kanske ska din verksamhet satsa på en app? Kanske borde ni mobilanpassa er webb för att besökarna lättare ska hitta den information de söker?

Läs hela rapporten

Det är mycket matnyttig information som defintivt bör finnas med bland beslutsunderlagen inför och under en digital satsning. Läs gärna hela rapporten och ladda ner den här: Internet och svenskarna 2011.

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara