Strategi

Perspektiv: för vem gör du inläggen?

9 augusti, 2011

För vem skriver du inläggen i sociala medier?En intressant diskussion som pågår just nu, och som kommer att bli allt mer relevant för företag i sociala medier, är vilket perspektiv man har när det kommer till innehåll. För vem gör du statusuppdateringarna på Facebook?

Det är vanligt att man fortfarande tänker inifrån och ut, och strösslar med fakta och information som man själv tycker är intressant. Men kanske är det inte det som mottagarna för din kommunikation går igång på? Ju fler företag och organisationer som är aktiva i sociala medier, desto mer behöver du arbeta för att få uppmärksamheten.

Fråga de som du vill prata med!

Men hur ska man veta vad målgruppen vill ha? Fråga. Passa på och använd kontakterna med målgruppen att fråga efter vad de är intresserade av. Plocka ihop en testgrupp av externa personer, intresserade av verksamheten och ointresserade, där du med ett öppet sinne tar reda på utifrån-och-in-perspektivet. Testa med olika typer av ämnen och efterforska vad som engagerar.

Ställ alla dina tankar och bilder om målgruppen åt sidan. Om ni inte har låtit göra en ordentligt målgruppsanalys, så är det lätt att man låter sina förutfattade meningar stå i vägen för att se vad som är målgruppen och dess drivkrafter.

Har du inte möjlighet att sätta samman en testgrupp, prova att brainstorma internt. Men påminn er om att frigöra er från er förkunskap om verksamheten. Skriv upp de idéer ni kommer på för till exempel uppdateringar, välj ut några och testa dem på riktigt. Vad får ni för respons?

Tänk cocktailparty – en mun och två öron

Det finns många blogginlägg om hur man ska agera i sociala medier. Generellt tycker jag att en bra riktlinje är att agera som på ett cocktailparty – fråga och intressera dig mer om andra än vad du pratar om dig själv. Det gamla uttrycket om en mun och två öron för att prata mindre och lyssna mer är inte så dum.

Om du dessutom använder det du lärde dig från målgruppen och utifrån-och-in-perspektivet blir det ännu bättre. Var snabb på att svara och ge riktiga svar på kundtjänstfrågor. Ta din målgrupp på allvar, även om du förstås kan skoja till det ibland. Tänk på vad de vill ha, vad som kan underlätta för dem, vad som intresserar dem, behov de inte vet om än.

Var personlig och tydlig

Att prata med någon istället för ett varumärke kan göra stor skillnad. Det kan vara ett värdefullt tips att använda initialer, namn eller en förklaring på vem som sköter kontot i de fall där det är möjligt. Att använda ett vardagligt men vårdat språk kan verka mer personligt än ett ”säljigt” språk eller kanslisvenska.

Att skriva tydligt är också viktigt – även här behöver man tänka på målgruppen och inte vara för intern, eller stoppa in för mycket information. Det är ibland en utmaning. Tänk på att du kan använda mer än en kanal för det du kommunicerar: i en blogg kan du bre ut dig och förklara ingående. Länka dit från Twitter och Facebook.

Vill du läsa fler tips om hur du kan tänka i kommunikationen? Läs Why nobody is paying attention to your social media på iMediaconnection.

Naturligtvis beror sättet du kommunicerar på även på vilken typ av verksamhet du driver och vad ditt syfte är med närvaron i sociala medier. Det viktiga är att du och din målgrupp är nöjda och att du når målen för kommunikationen.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara