Strategi Tips

IKEA satsar på superfans

23 augusti, 2011

Ikea storsatsar på webben med Share Space som lanserats i USAIKEA gör stora och medvetna satsningar på sin webbnärvaro, på många håll. Det senaste är att de släpper IKEA Share Space i USA, ett slags community där alla som gillar design kan posta bilder från sina hem för att inspirera och inspireras av inredningar.

När man postar bilder kan man tagga de IKEA-produkter som finns på bilderna. På så sätt blir de sökbara och en besökare kan klicka på produkterna för mer information, och skapa en ”wishlist” med de produkter man vill ha, i stort sett en inköpslista.

Belöningssystem – gamification

För de som lägger upp bilder finns ett belöningssystem som uppmuntrar taggar, och att få fler besökare på sina bilder, IKEA har valt att kalla det kudos. Kudos skapar ett tävlingsinslag, och det brukar uppmuntra interaktivitet hos användarna, även om belöningen oftast är virtuell. Det kallas för gamification.

Virtuell katalog med riktiga miljöer

Bilderna bildar en slags virtuell katalog, med verkliga hem, för inspiration till kunder. Smart hopkopplat med möjligheten till inköpslistor. Man bygger ett community på människors vilja att dela med sig av sina vackra hem, och stärker både relationerna till kunderna samtidigt som man förmodligen kommer att få se en större avsättning av sina produkter. Med fler exempelmiljöer från riktiga hem är det ännu lättare att se hur produkterna används, och det är lätt att identifiera sig med.

IKEAS share space blir som en virtuell katalog

Livet hemma i Sverige

Här i Sverige har IKEA satsat stort på sajten Livet hemma. Sidans motor är bloggen där inredningsdesigners tipsar och ger lite ”behind the scenes”-information. Det är strösslat med inspirationsfilmer. På sidan finns också Köp och sälj, som sker i samarbete med Blocket, för att uppmuntra återanvändandet av möbler.

Man har också en communitydel där man kan skapa ett konto och sedan dela med sig av sina inredningsidéer på olika sätt. Till skillnad från Share Space är den delen stängd för besökare som inte är medlemmar.

Vad är bra med superfans?

Superfans är de människor som är dedikerade fans av ett varumärke, som blir som ambassadörer och hjälper till att sprida information, påverka andra och hjälpa till i exempelvis kundtjänstfrågor, oftast oombedda. Det är smart att satsa på den typen av kunder, och erbjuda dem tjänster som bibehåller och stärker relationen.

Att ha ambassadörer för ett varumärke gör att de arbetar lika mycket för din verksamhet som du. Den påverkan de har ger stor effekt på människor runt omkring. IKEAs satsningar är just därför smart på många plan: de kan lätt identifiera sina superfans, dra nytta av deras idéer och hängivna intresse, belöna dem och samtidigt öka eller befästa sin försäljning och marknadsposition.

Inspireras?

Att bygga ett community rätt kräver både mod, kunskap och pengar. Det krävs även en strategi, mål och mätmetoder och en utvecklingsplan. IKEA är ett jätteföretag med stora resurser som har möjlighet att skapa ett community och testa.

Vad kan du göra som inte har IKEAs resurser? Du kan inspireras att identifiera dina superfans, och hur du kan stärka relationen till dem. Att se hur man kan koppla sin affärsidé och/eller sina produkter till kundernas användningsområden och verklighet och dra nytta av det.

PS. Digital katalog också

Ikeakatalogen finns numera också för ipad, iphone och androidDu har väl inte missat att årets IKEA-katalog finns som app för både Iphone/Ipad och Android? Den ska finnas för nedladdning under den här veckan i app store.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara