Sökmotoroptimering

Seminarie om digital marknadsföring och SEO

21 september, 2011

I går höll Search Integration ett seminarie om digital marknadsföring, med fokus på sökmotoroptimering. Talarna bestod av Bill Hunt och Brian Clifton, båda välkända inom SEO och webbanalys. Här är ett axplock av det vi fick med oss, inga stora nyheter kanske, men definitivt värt att påminna sig om både en och två gånger.

  • Analysera vilka sökord som faktiskt konverterar. Att ranka högt på ett generellt ord är kan vara helt irrelevant för en e-handlare, om ordet ändå inte konverterar. Folk som söker efter 1900-tal är kanske intresserad av historia, inte att köpa historiska kläder.
  • Att skapa personas för att få en bild av målgruppen är vanligt inom traditionell marknadsföring, men minst lika viktigt när det gäller sök. Som exempel visade Bill Hunt en slide från Vanessa Fox, som talade på SMX East för någon vecka sedan.
  • Kategorisera sökorden efter deras syfte, om den som söker är ute efter att lära sig, jämföra produkter eller för att köpa direkt.
  • Identifiera potentiella länkpartners. Vilka bloggar rankar högt på ord vi vill synas på?
  • Missa inte möjligheterna som finns i Google Analytics, som går att använda även för att mäta offlinekampanjer. Som campaign tracking och URL-förkortare.

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara