Sociala medier

Uppdaterade företagssidor på LinkedIn

9 oktober, 2012

LinkedIn har nyligen förändrat utseende på företagssidor, och lagt till funktioner. Allt till det bättre, i mitt tycke, och om du inte har sett över din företagssida på LinkedIn än är det nog en god idé att ägna den några timmar.

Varför ha en företagssida på LinkedIn?

En företagssida på LinkedIn är framförallt bra för employment branding och för affärer. Det är många som kollar upp en LinkedIn-profil och företagssida, eftersom det är ett socialt nätverk som är fokuserat på arbete och CV:n. Det kan upplevas som mer ”seriöst” än Facebook till exempel. Eftersom anställda vid ett företag ändå anger det i sin profil är det bättre att du äger kontrollen över din sida och använder det för att passa på och visa vad ditt företag handlar om.

Information och kopplingar

När du ser över din sida ska du självklart fylla i så mycket information som möjligt. LinkedIn har lagt in små påminnelser och markeringar som visar hur färdig du är med din sida, så att du verkligen fyller i det som är viktigt. Företagsinformation, specialiteter, huvudkontor och eventuella andra kontor. Viktigt är såklart själva beskrivningen av företaget, som du också kan lägga till på fler språk än det du har valt för profilen.

Kom också ihåg att uppmana dina medarbetare som har en LinkedIn-profil att koppla sin nuvarande anställning till företagets profilsida på LinkedIn. På det sättet syns ju alla dina kompetenta medarbetare och stärker företaget ännu mer, plus att företaget får fler möjligheter att synas.

Headerbild

Nu kan din företagssida ha en headerbild, ungefär som Facebook- eller Google+sidor. Bilden kan vara 646×200 pixlar, och av formaten PNG, JPG eller GIF. I övrigt har jag inte hittat några riktlinjer för vad bilden ska innehålla, men att tänka i bildspråk är aldrig fel.

Produkter och tjänster

I högerspalten på din sida finns även en del som heter produkter och tjänster. Där kan du visa upp ett urval av dina produkter och tjänster, genom text, bild, URL till tjänste- eller produktsidan på din webb, youtube-video, specialerbjudande, punktlista och disclaimer.

Du kan även koppla de anställda (som måste ha en LinkedIn-profil och vara hopkopplade med företagsprofilen) som är ansvariga för produkten/tjänsten direkt dit med kontaktinformation, så att någon som är intresserad av tjänsten eller produkten får en direkt ingång.

Uppdateringar på LinkedIn

Du har möjligheten att skapa uppdateringar på din företagssida på LinkedIn. Du kan posta en länk med en kommentar, berätta om en nyhet eller ställa en fråga till exempel. Om du redan har en strategi för andra social media-kanaler som Facebook eller Google+ så kan du tillämpa den även på LinkedIn – men med målgruppsfokus.

Mycket av det som du postar i de andra kanalerna kan postas även här, men ha i åtanke vilka du postar för på LinkedIn så att du väljer rätt. Allt det http://sveahosting.se/temp/wb-blogg/wp-admin/post.php?post=229&action=edit&message=10du postar i sociala medier som företag ska ha relevans för målgruppen i just den kanalen.  Kanske har du även material som bara funkar på din LinkedIn-sida och målgruppen där?

Sammanfattningsvis

Ta en liten stund och fundera över vad en aktiv närvaro på LinkedIn kan ge företaget, och lägg upp en plan för hur du ska arbeta med det.

LinkedIn har uppdaterad sina företagssidor

Här kan du ladda ner LinkedIns guide till företagssidor. Här är Webbevaknings sida på LinkedIn ifall att du skulle vilja följa oss där. Som du ser har vi även en följa-knapp i högerspalten, det kan du också ha på din webb.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara