Sociala medier Tips

Tips: 10 skäl för att använda sociala medier

1 februari, 2011

Staffan Lind på editerat.se har listat 10 skäl för småföretagare att finnas och vara verksamma i sociala medier.

Jag tycker att det är en bra lista, särskilt för dig som funderar på vad du ska använda sociala medier till. Oavsett om du redan är igång eller kanske är på väg att börja. Punkterna Staffan beskriver är:

  1. Mer engagemang – att få människor att prata om ditt företag (word-of-mouth) är enklast genom att prata med människor, på nätet via just sociala medier.
  2. Mer trafik – sociala medier har stor potential att driva trafik till din webb, trafik som kan leda till kontakt och sälj.
  3. Bättre rankning i sökmotorer – din webb och närvaro i sociala medier syns i sökmotorerna (om du gjort rätt). Dessutom ger din närvaro och relationer i social media korskopplingar, och ökad benägenhet att länka till dig, om de du pratar med gillar dig och dina tjänster/produkter.
  4. Varumärkesutveckling – behöver inte längre vara dyrt och svårt. I sociala medier kan du dela med dig av relevant information för din bransch och verksamhet, och nå en global spridning.
  5. Fler referenser – i social media kan du bygga relationer och en gemenskap, som i sin tur ger fler kontakter och fler referenser för att utveckla ditt företagande.
  6. Fler leads – ovan nämnda referenser resulterar ofta i fler leads. Genom att vara generös med din kunskap, praktiska tips, länkar, konversation om din bransch skapar du ett intresse för dina produkter/tjänster och dig själv, vilket kan generera leads och affärer, över tid.
  7. Mer nätverkande – de kontakter du skapar i sociala medier kan också leda till fler samarbetspartners, leverantörer och potentiella kunder som du kanske inte annars hade fått kontakt med. En ovärderlig resurs.
  8. Fler möjligheter – med sociala medier kan du omvärldsbevaka din bransch och lära dig av möjligheter, marknader och framtidsutsikter som du kanske inte visste fanns.
  9. Fler kunder – kunder utvecklar genom långsiktiga relationer, i sociala medier bygger man relationer med sina kunder.
  10. Ökad försäljning – hur man än mäter närvaron i sociala medier är det mer affärer som är det viktiga i slutändan. Allt ovan leder till mer försäljning.

Jag skulle vilja lägga till en punkt. Punkt 11 – Kompetenshöjning. Genom att vara aktiv och närvarande i sociala medier kan man lära sig mer på många områden. Ta del av andras länkar, fråga, be att få veta mer.

Se inte dina konkurrenter som konkurrenter i sociala medier, se dem som kollegor och lyft varandra. Utan att gå över gränsen för vad som är affärskritiskt förstås. Ett generöst och öppet sinne är bra i sociala medier.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara