Gästblogg Sociala medier

Gästblogg: Hur skapar man dialog och tillgänglighet i sociala medier?

3 januari, 2012

Carolina Blaad från Statens Maritima Museer gästbloggar hos Socialwebb.se

Den tredje och avslutande delen i vår serie med gästblogginlägg från Carolina Blaad från Statens maritima museer. För dem handlar sociala medier om tillgänglighet, dialog och att bjuda in bakom kulisserna. Involvera, dela kunskap och ta tillvara på besökarnas kunskap. Hur gör man det?

Brrr! Kom precis tillbaka till kontoret efter en blåsig förmiddag ute på fält hos våra marinarkeologer som just nu genomför utgrävningar vid Grand Hotel i Stockholm.

Statens maritima museer bambusersänder från marinarkeologutgrävningar och låter Facebookgillarna ställa frågor

Idag har vi haft pressvisning och då passade vi även på att sända lite live via Bambuser (ljudet slutade naturligtvis fungera men med lite kreativitet och en datamikrofon så löste det sig) och låta våra Facebook-fans ställa frågor till marinarkeologerna.

Frågor kan ställas på Facebook under bambusersändningen

Den förmiddagen sammanfattar precis hur vi vill använda oss av sociala medier. Öppna upp, bjuda in bakom kulisserna.

Tillgänglighet & dialog

Som jag nämnde i mitt första inlägg så började vi lite trevade med sociala medier för ett par år sedan. Det är först nu på senare tid som vi skissat upp handlingsplaner och aktiviteter för de sociala medierna.

Grundprincipen för de tre museerna är att vi ska vara tillgängliga och bjuda in våra besökare till dialog. Här visar vi också upp det som inte syns vid ett vanligt museibesök. Det kan till exempel handla om foton från byggandet av en ny utställning, marinarkeologernas vardag, magasinerade föremål från Vasa och så vidare. Vi ser också de sociala medierna som en kunskapsspridare och postar därför bland annat länkar till våra bloggar och filmer från vår verksamhet.

Ta tillvara besökarnas kunskap

Genom sociala medier kan vi också ta hjälp av våra besökare och deras kunskaper. Det kan till exempel handla om att samla in ytterligare information om föremål i våra samlingar eller lista ut vad arkeologiska fynd använts till. Detta gjordes bland annat i somras då arkeologerna behövde hjälp med ett träföremål som hittades på Birka.

Sociala medierna flyttar in på museet

På senare tid har vi funderat en hel del på hur man ska få sociala medier, den egna webbplatsen och utställningar på museet att fungera tillsammans. Vi har också klurat på hur besökaren kan lämna avtryck på plats i museet. Därför kör vi nu ett pilotprojekt i den nya utställningen Strid! på Vasamuseet.

Genom så kallade QR-koder kan man i utställningen få mer information om föremålen som visas och kommentera föremålen på plats i museet genom Facebooks kommentarsfunktion. Har man inte möjlighet att besöka museet kan man titta på föremålen och lämna kommentarer via Facebook ändå. Det ska bli väldigt spännande att se resultatet av detta och se hur vi kan arbeta vidare för att sluta cirkeln sociala medier, webbplats och museibesök. Har du förslag – lämna gärna en kommentar nedan!

Tips!

  • De aktiviteter man gör på Facebook behöver inte vara storslagna, ibland räcker det lilla i vardagen.
  • För att så många som möjligt ska ta del av ditt inlägg på Facebook gör en sammanställning av dina inlägg och kika på vilken tid på dygnet som flest interagerar med dina inlägg.
  • Koppla ihop dina sociala medie-kanaler. Publicera bilder på Flickr, lägg länk på Facebook och Twitter.

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara