Reflektioner

Om Facebook, kritik och företag som pudlar

9 november, 2012

Den här bilden har fått en del spridning på Facebook idag, med kommentaren Sammanfattar mycket av kunddialog på Facebook.  Även om du kanske inte själv har kommenterat på ett företags eller organisationers Facebooksidor så har du säkert sett liknande, och om inte på Facebook så kanske i media.

Facebook och konsumenters makt

 

Jag la ut den på vår Facebooksida med en kommentar. Jag tycker dels att den var lite rolig, och dels kände jag  igen mig som community manager, men jag har tänkt på det här tidigare. Jag har nämligen känslan av att vi befinner oss i ett ytterläge av en pendelrörelse, inte helt ovanligt när nhttp://sveahosting.se/temp/wb-blogg/wp-admin/post-new.phpågot nytt är på väg att bli vardag.

Just nu  ett ytterläge där många konsumenter och kunder, privatpersoner, upptäckt makten som de har på Facebook i och med direktkanalen, särskilt som många Facebookstormar lyfts upp i medier. Med all rätt, i ganska många fall. Vi ser en hel del som rasar på Facebooksidor, och företag som pudlar – särskilt om Aftonbladet, Expressen, radio eller andra medier även de lyfter kritiken.

Jag tycker att det är bra att man öppet kan kritisera oegentligheter och lyfta upp felaktigheter. Många företag har en hel del att arbeta med, och de flesta av oss kan även bli bättre på många områden. Men då måste man också veta vad som behöver bli bättre. Konstruktiv kritik är bra och nödvändig.

Kanske lite lätt berusade över makten och möjligheten att få kritisera fritt och högljutt, och bli bekräftade av andra, kan kritiken ibland gå överstyr. Något som den parodiska bilden visar på. Därför tror jag att vi inom en snar framtid kan få se fler företag som inte pudlar, utan i de fall där företagets övertygelse är tillräcklig, förklarar sig och står på sig.

Kunder kommer att fortsätta kritisera, en nödvändighet som sagt, men företagen kommer inte att vara lika snabba på att lägga sig platt. Utmaningen blir att som företag överväga och bestämma sig för när man inte pudlar, och hur man uttrycker det. För att inte tala om hantera stormen.

Det är min framtidsspaning. Kanske har jag helt fel. Vad tror du?

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara