Redaktörsskap

Eftermarknad – en webbtrend?

19 januari, 2012

Under de senaste dagarna har jag via ett uppdrag för en kunds räkning fått presentationer av stora webb-byråer, och det har varit roligt och intressant. Det som har slagit mig har varit att flera av dem har lagt en viss tyngd vid att de  vill vara engagerade i kundernas webbar även efter leverans av ett webbprojekt. ”The end is not the finish line” som en byrå uttryckte det.

Det här tycker vi såklart är jätteroligt. För sanningen är ju att det stora, långsiktiga arbetet tar vid när en ny webb är levererad. Att göra en ny webb är ett fantastiskt roligt projekt, med många infallsvinklar, idéer och det kanske mest märkbara för användaren, en ny design och struktur. En ny webb håller ett tag, men en ny webb som inte underhålls? Det är inte lika roligt.

För besökaren och för sökmotorerna och för din investering är det minst lika viktigt att sajten underhålls. Nytt material, uppdateringar, bilder, blogginlägg, reportage, evenemang, justeringar – listan är lång. Det är en del som bör vara med i ett webbprojekt: hur ska sidan skötas och underhållas? Vem ska göra det? Hur ofta ska det göras?

En eftermarknad för webbprojekt

Varför gör det oss glada att de stora byråerna lägger vikt vid det här? För att det är det här vi sysslar med. Vi brukar göra liknelsen att det inte är vi som står och säljer de nya  bilarna i bilhallen, men vi har bilverkstaden som ser till att bilarna rullar med körglädje i många år. (En sanning med modifikation i och för sig, vi gör en hel del webbprojekt också).

eftermarknad-webb

Ju fler som pratar om hur viktigt det är, desto bättre långsiktiga webbar kommer vi att få se. Och det är till gagn för oss alla, företag, verksamheter, kunder, partners och privatpersoner. Eftermarknad kallas den här typen av bearbetning i säljprocesser. Självklart finns det en eftermarknad även för webbar, och vi hoppas att det blir en allt starkare webbtrend.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara