Konvertering

Mer om testresultat och nyttiga länkar för laddningstider

28 mars, 2013

Lite-mer-om-laddningtider-R_440

I ett tidigare inlägg så beskrev vi den faktiska vikten och värdet av att ha snabb laddningstid på sin webbplats. Det ämnet är inte riktigt uttömt och jag vill komplettera med framförallt tre resurslänkar. Men också några ord kring ett par testresultat av just laddningstider.

Tre länkar för att mäta din sajt

I förra inlägget tipsade vi om Pingdom Tools, men här kommer fler alternativ för att testa och förbättra din webb och mobilwebb:

Google Site Speed
”Page Speed Insights” har verktyg för att få koll på prestandan och mycket matnyttigt kring vad du kan göra för att förbättra din webb.
https://developers.google.com/speed/pagespeed/

Webpagetest.org
Precis som på Pingdom kan du göra ett test av din webb, men också ställa in från vilken del av världen. Plus test via olika webbläsare, t.ex Internet Explorer och Google Chrome med realistisk uppkopplingshastighet.
http://www.webpagetest.org/

Mobitest
Testa laddningstiden och prestandan för din mobila webb. Din sida laddas och testas på en mobil enhet och du får en hel del data om resultatet plus ett videoklipp om sidladdningen.
http://mobitest.akamai.com/

Några testresultat med kommentarer

Bilderna nedan kommer från ett test som ett stort e-handelsföretag genomförde. De var nyfikna på hur laddningstider kunde påverka besökarna och i slutänden, affärerna. För att avgöra värdet i att lägga ner tid på att snabba upp tiderna så gjorde de ett test.

Men istället för att testa metoder för att snabba upp valde de en enklare väg, något riskabel för affärerna kan man kanske tycka. De helt enkelt till att på konstgjord väg sakta ner sina webbplats laddningstider för besökarna. Resultatet jämförde de sedan med statistik och data de redan hade.

Resultatet blev ett tydligt beslutsunderlag för avgörandet om resurser skulle läggas på att snabba upp webben.

eCom-Forced-Delay-Impact_440

I den här bilden kan man se att en enda sekund minskade sidvisningarna med nästan 10 %, och konverteringsgraden med 3,5 %. Det är siffror som man kan översätta direkt till pengar.

Delay-Impact-Returning-Visitors_440

I den här bilden syns också en tydlig skillnad. Att en halv eller en sekunds långsammare laddningstid spelar roll och påverkar även återkommande besökare som känner till webben och produkterna.

Knivskarp kunskap från Craig Sullivan

Både länkarna och skärmklippen från testerna nedan kommer från en föreläsning inom Conversion Management av Craig Sullivan häromveckan. En minst sagt kunnig person med hundratals tester i ryggen som dagligen jobbar med konverteringsoptimering.

Det var mycket speciellt att få höra honom på nära håll, prata med honom och ta del av kunskap och erfarenheter. Det kommer fler blogginlägg inspirerade av Craig Sullivan, helt klart.

Du kanske också vill läsa

2 kommentarer

  • Reply #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen 28 mars, 2013 at 19:54

    […] mars: Mer om testresultat och nyttiga länkar för laddningstider | […]

  • Reply Hackernytt | Om startups och allt som hör till. På svenska. | Mer om testresultat och nyttiga länkar för laddningstider 29 mars, 2013 at 09:55

    […] Mer om testresultat och nyttiga länkar för laddningstider […]

  • Svara