Konvertering

Du kan tappa kunder om du inte är snabb nog – tips för att bli bättre

20 mars, 2013

Häromdagen på webbkonferensen WebCoast gick jag på en föreläsning av Erik Bernskiöld. Den handlade i stort om arbetet efter en lansering av en WordPress-sajt. Arbetet med optimering, inställningar, tips och kunskap.

En av många saker som Erik tog upp var prestandan och laddningstiden för webbsidor. Dels att det är viktigare än man tror för besökarna, dels att det är viktigt för ranking på sökmotorer.

Tjäna pengar på snabbhet

Din webbsida är antagligen ett verktyg för din försäljning eller marknadsföring. Det är av den anledningen som det här är intressant för dig. Att laddningstiden är det absolut första intrycket för din besökare gör det till något viktigt att titta och agera på.

Inom konvertering är laddningstid en av många parametrar, det är också något vi berört på Conversion Manager-utbildningen hos Conversionista. Det är inte den största parametern men en gemensam nämnare som alla webbsidor har. Där alla också har möjlighet att i någon mån förbättra resultatet relativt enkelt.

En webbsidas hastighet spelar roll, det är inte bara snack. Fördröjningar även under en halv sekund påverkar affärerna i slutändan.

Kort sagt, laddningstiden är ett av alla små eller stora, konkreta eller abstrakta, känslosamma eller logiska ”hinder”. Hinder som du behöver hjälpa en besökare förbi för att han eller hon ska göra det du har som mål på din webb.

Mänskliga besökare har inget tålamod

Dels gäller det att de mänskliga besökarnas tålamod är lågt. Det är lätt för oss alla att tycka att vårt eget material, innehåll och erbjudande är intressant. Men det ska vara rätt så väldigt bra för att väga upp varje sekund av tålamod hos en besökare och göra det värt det.

Dessutom är det ingen som kommer att höra av sig och tala om att de gick därifrån och varför, besökare som ledsnar lämnar dig utan att lämna en lapp.

Din ranking på sökmotorer kan påverkas

Dels gäller det besök från sökmotorer, till exempel Google. Google tar sen ett antal år med laddningshastigheten på din webbsida som en parameter i din ranking. Bara en sån sak gör det hela mer intressant för de flesta. Nu är det inte den starkaste parametern, men den räknas uppenbarligen in, och varför inte? Den parametern är till för allas skull, även din.

Ta reda på hur laddningstiderna ser ut på din sajt. Hur viktig en förbättring är för just dig kan bara du avgöra.

Hur du kan förbättra laddningstiden

För det första så kan du testa din sajt, via till exempel en tjänst som Pingdom Tools. Skriv in din webbadress och gör en analys. I resultatet ser man vad det är för delar som tar tid på sig, och som det kan vara läge att skruva på. För webbläsaren Firefox finns också ett kraftfullt tillägg som heter Firebug som kan vara till hjälp.

En del saker kan vara enklare, en del mer tekniska. I vissa fall vill du verkligen ha kvar den där tjänsten som laddar ett långsamt script, i vissa fall ta bort Instagram-flödet som drar ner prestandan. Det är val du själv måste göra och testa dig fram med.

Du kanske också vill läsa

2 kommentarer

  • Reply #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen 22 mars, 2013 at 21:33

    […] mars: Du kan tappa kunder om du inte är snabbladdad | […]

  • Reply Christian R 29 mars, 2013 at 18:03

    Det är bara i USA som rankingen i söket påverkas och det är en faktor av hundratals.

    Däremot om du har stora sajter och behöver jobba med indexeringen av dem, blir det mkt lättare om du har en snabb sajt. MYCKET lättare.

  • Svara