Konvertering

Hur dina länkar kan se extra bra ut när andra visar upp dig

26 april, 2013

En sak på nätet är att efter bästa förmåga ha koll och kontroll på sitt rykte. Men en annan liknande sak handlar om hur du ser ut. Det här är viktigt för alla som har en webb, blogg eller inte minst en webbshop. Att leda besökare från till exempel Facebook till din sajt eller webbshop är ofta viktigt och då är det förstås viktigt hur just den länken ser ut och fungerar.

FB-Open-Graph_ThumbEtt exempel från en webbshop är när en besökare tittar på en produkt och vill tipsa sina vänner. Personen använder antingen någon delningsfunktion på sidan, eller kopierar webblänken och klistrar in i en Facebook-status. Vännerna som ser tipset kanske delar vidare till sina vänner. Alla i kedjan ser länken och tipset på det sätt som Facebook läser in länken.

Det är detta du kan kontrollera för din webb, din blogg eller webbshop. Du vill ju självklart se så bra ut som möjligt, eller hur?

Ett bra exempel på hur du gärna får se ut

Det är ju något vi alla vill ska hända, att få spridning av just vår information i sociala kanaler och att det är intressant för så många som möjligt. Just länken och hur den presenteras blir då en förhandsvisning och till sin funktion som en reklambanner kan man säga. Det ska vara en bra rubrik, bra och rätt text och gärna en bild.

Här är ett exempel på hur du helst vill ha det med bild, rubrik och beskrivande text. Snyggt och prydligt, vem som helst får väldigt gärna sprida din information om du ser ut såhär. Facebook har hämtat rätt bild, rätt rubrik och rätt text. Texten är inte det som blogginlägget börjar med utan en särskilt skriven metatext.

FB-Open-Graph_Bra

Om Open Graph och hur detta funkar

Dessutom handlar det inte bara om att det ska finnas med en rubrik eller bild, det ska ju som sagt vara rätt text och utseende. Det vill säga något som du kontrollerar, inte som varje person därute skriver ihop själv. Skulle de behöva göra det så skulle det inte spridas så mycket förresten, det ska vara färdigserverat för att bara klicka på ”dela”.

Detta kan du styra med något som kallas Open Graph-protokoll. Ett protokoll i det här sammanhanget är ett särskilt sätt eller språk för system och webbläsare att tolka och presentera information. Open Graph möjliggör en länk att presenteras grafiskt med kontrollerad och fyllig data från sidan. Till exempel används det på Facebook för att göra en länk till ett ”objekt”, som visas grafiskt, som man kan kommentera eller dela vidare. Exempel finns längre ner här i inlägget.

Ett sätt att se det på ”baksidan” är att när en sida har korrekt stöd för Open Graph så dyker lite annorlunda metadata upp i koden. ”OG” för Open Graph, som talar om hur saker ska visas. Det finns många fler parametrar att nyttja än det grundläggande utklippta exemplet från vår blogg nedan.

FB-Open-Graph_Metadata

Det här är förstås inställningar som du antingen har koll på själv, eller helt enkelt vänder dig till din webbyrå eller tekniska leverantör av publiceringsverktyg för stöd. Men, det är inte alltid en specifik Open Graph-lösning krävs, många verktyg är smart uppbyggda och får en tolkning av t.ex Facebook att se riktigt bra och rätt ut i alla fall.

Hur du inte vill se ut och varför

Här nedan är ett exempel på hur du inte vill synas, särskilt när du inte vet om det och din länk sprids såhär. Det finns två tydliga anledningar till varför det är viktigt att de här inställningarna fungerar.

För det första, att ha en förhandsvisning som fungerar alls är viktigt. Ser din länk halvtrasig eller uppenbart fel ut så sjunker förtroendet direkt, sidan kan verka skum och förhandsvisningens syfte att locka misslyckas.

För det andra, om förhandsvisningen fungerar tekniskt så är det en rejäl fördel om du kan påverka den att visas på bästa sätt och som du vill ha den. Att kunna optimera innehållet redan när du gör din sida.

FB-Open-Graph_Dalig

Hur ser du själv ut idag?

Kolla upp hur du själv ser ut, din sajt och dina sidor. Dels kan du ju enkelt kolla förstasidan för din webb som rimligen kan vara en populär länk för andra att skicka vidare. Skriv in länken i en statusuppdatering på Facebook så får du upp en förhandsvisning.

Dels kan du gå på djupet via Facebook Debugger. Via verktyget kontrolleras statusen och funktionen på dina Open Graph-inställningar. Ganska tekniskt, men förstås tydligt också om man vill ha den nivån och som sagt – är det inte ditt område personligen, kontakta din webbleverantör för stöd och hjälp.

Du kanske också vill läsa

2 kommentarer

  • Reply #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen 27 april, 2013 at 14:13

    […] april: Hur dina länkar kan se extra bra ut när andra visar upp dig | […]

  • Reply Vi antog och klarade #blogg100-utmaningen! | Webbevakningsbloggen - Webbevakningsbloggen 2 maj, 2013 at 10:08

    […] april: Hur dina länkar kan se extra bra ut när andra visar upp dig | […]

  • Svara