Inspiration

Rafnaslakt – exempel på kommunikation som sticker ut

7 mars, 2013

Via Gårdsnära fick jag tips på Facebook om Rafnaslakt, ett bolag i Ramsele som ägs av ett fyrtiotal delägare och några kooperativ. Affärsidén är att utföra legoslakt av högsta kvalitet med visionen att stödja jordbrukare som är ytterst försiktiga med naturresurserna. Bolaget bildades för att motsvara Norrbetes, en gräsbetesköttproducent vars filosofi är att ta ansvara för produkten från jord till bord, stränga krav på kontroll och kvalitet när det gäller slakt och styckning.

Med andra ord drivs Rafnaslakt av eldsjälar som har en tydlig agenda, vilket de själva uttrycker såhär:

Djurets välbefinnande ska alltid stå i centrum. Först ska vi tjäna kossan, därefter ägarna och sist pengar.

De har tydliga åsikter och drivs av sin vision, och stöttas av de som delar visionen. Det märks även i deras kommunikation, där de tar ut svängarna rejäl och sticker ut. Eller vad sägs om det här?

Rafnaslakt törs ta ut svängarna i kommunikationen

Ett exempel av många, gå in på Rafnaslakts Facebooksida för att hitta många fler fascinerande och varierande inlägg.

Berättargrepp

För det första använder de ett intressant berättargrepp där de simulerar frågor från intressenter, men visar tydligt att de är påhittade genom överdrivna hälsningsfraser och tillspetsade avsändare. För det andra handlar frågorna om aktuella ämnen där Rafnaslakt vill profilera sig, till exempel har Sveriges jordbruksminister fått sin släng av sleven. De driver ibland egna frågor på samma sätt, som inlägget om Berlinerschnitzel och att det är slöseri att kasta bort fina juver.

De tar även upp sådant de själva vill berätta om slakteriet i samma frågeform, och berättar om studiebesök och kurser och hur slaktavfallet blir prima mat till personalens hundar. Varje inlägg blir en mini-berättelse man vill läsa klart.

Tonalitet

Det intressanta med berättelserna är att man har en fantastisk balans mellan kraftiga och välartikulerade, om än brinnande, åsikter som man inte sticker under stol med och en skön självdistans som tar sig uttryck i överdrifter. Det är med en stor portion humor, men vass haka som de inte tvekar att sticka ut, som de sköter sin kommunikation. Kryddad med en rejäl dos uttrycksförmåga.

Med den tonaliteten får man som läsare känslan av att de verkligen är det de utger sig för att vara, de är genuina, och de är passionerat engagerad i sin verksamhet. Men kanske framförallt i den större visionen och den övergripande frågan om hållbar köttproduktion.

Bilder

Nästan varje inlägg innehåller en bild, och man ser att de är tagna av amatörer. Det bidrar till charmen och känslan av genuinitet. De växlar mellan bilder på personalen, lokalerna, ordförande och VD och personaliserar på så sätt slakteriet. Samtidigt lägger de upp fantastiska bilder på djuren; kossor, kalvar, getter, hundar och till och med en vessla, där de beskriver hur djuren kommer till slakteriet och relationen mellan djuren och uppfödaren.

De väjer inte heller för bilder från slakten med djurkroppar, slaktdelar och köttstycken som de förklarar vad det är för något. Det är en blandning som en del kanske har svårt för – och det driver Rafnaslakt lite med i inläggen till bilder på exempelvis djur eller djurkroppar, där de vidhåller sin åsikt att man ska veta hur köttet vi äter ser ut när det lever och vägen från jord till bord.

Inspireras eller avskräckas?

Frågan är om man ska inspireras eller avskräckas av Rafnaslakts sätt att sköta sin kommunikation? Själva anser de marknadsföring vara en del av industrialismen som förstör livsmedelsproduktionen, i ett raljant inlägg. Vilket ytterligare bidrar till att upprätthålla deras trovärdighet mot sin vision.

Kan du ta efter Rafnaslakt? Tja, har du en passionsdriven opinionsbildande verksamhet kan du definitivt titta på hur Rafnaslakt gör, och analysera varför det fungerar. Blir du snarare avskräckt när du läser deras inlägg, är du nog inte på rätt plats för att inspireras.

Allt hänger som vanligt på den verksamhet och förutsättningar man själv har, men att lyfta intressanta kommunikations-exempel som har modet att sticka ut och göra något annorlunda är roligt. Kanske kan det åtminstone inspirera till att tänka lite utanför boxen i din egen marknadsföring?

Det kokar ner till att vårda ditt starka varumärke och bevisa det du har fyllt det med, som Rafnaslakt gör – även om du inte gör på exakt samma sätt.

 

Alla bilder är lånade från Rafnaslakts Facebooksida

Du kanske också vill läsa

1 kommentar

  • Reply #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen 7 mars, 2013 at 09:28

    […] mars: Rafnaslakt – exempel på kommunikation som sticker ut | […]

  • Svara