Inspiration

Bra exempel: Viasat arbetar med Google+ Hangouts

26 juni, 2012

Karin-Zingmark-på-ViasatI förra inlägget skrev jag om Google+ och varför du bör fundera över att ha en sida för ditt företag eller organisation där. Jag utlovade också att ge ett inspirerande exempel på hur man kan använda Google+, och jag är mycket glad att få presentera Karin Zingmark, presschef på Viasat, som berättar om deras syn på och användande av Google+.

Viasat arbetar aktivt med sociala medier och gör det mycket bra. De har funnits på Google+ så länge det har gått, och lördagen den 9 juni gjorde de sin första Google+ Hangout (här kan du se en film om vad Hangout är). Det var Viasat Motors experter Janne Blomqvist och Eje Elgh som tillsammans med några utvalda tittare tog chansen att ställa frågor och diskutera Formel 1 och Kanadas GP, i ett direktstreamat videosamtal.

Jag tittade lite på Hangouten i efterskott, trots att jag inte är så intresserad av motorsport, men själva användandet gjorde mig nyfiken. Google Hangouts har stor potential för oss som vill ha dialog och djupare kundkontakt. Jag ställde några frågor till Karin om deras strategi, och upplevelse av Hangouten:

Hur såg det strategiska beslutet ut? Var kom idéen med hangouts från?

Vi drog igång ett förändringsarbete på Viasat 2008, i syfte att anpassa oss när vår marknad gick från växande till mogen över en natt när analog TV släcktes i Sverige. Detta förändringsarbete resulterade i ett manifest som innehåller tio punkter som vi på Viasat beslutat oss för att bli bäst på. Det är punkter såsom att vi ska erbjuda marknadens bästa kundsupport, vi ska bli bäst på att leverera film till TV-tittarna och vi ska även bli bäst på att leverera sport.

En annan punkt är att vi ska vara bäst på att föra en aktiv dialog med tittare, kunder och andra som har intresse av oss. Vi drog igång dialog på sociala medier 2008 och driver idag sju Facebooksidor, ett antal Twitterkonton (både företags- och individuella), Support på Facebook & Twitter men även i uppsökande form samt en Social Media Policy som uppmanar medarbetare att kommunicera på nätet.

Vi registrerade företagssidor på Google+ så snart möjligheten fanns, och har under vintern funderat på olika sätt att föra dialog även på denna plattform. Så snart Hangout OnAir funktionaliteten lanserades beslutade vi oss för att testa. Det är ytterligare ett sätt för oss att ta tillvara engagemanget för vårt innehåll, och det hjälper oss mot målet att bli bäst på att föra dialogen samtidigt som det även driver en del andra mål i vårt manifest.

Hur förberedde ni er och programledarna?

Det blev många Hangouts här på Viasat veckan innan för att lära oss hur det funkar och för kunna instruera våra experter och kommentatorer vad som förväntas av dom. Vi testade också att köra Hangout on Air fast med våra individuella konton (här bjuder Karin på ett av de exemplen :)) eftersom vi behövde lära oss hur det går till när man bjuder in till en broadcastad hangout. Det var lite trix att få till rätt YouTube-konto kopplat till administratören som bjuder in till Hangouten och det var även en del att ordna med för att få till ljudet.

När det slutligen var dags funderade vi på att ta fram ett manus för våra deltagare, men kom fram till att ta verktyget för vad det är – ett avslappnat, spontant möte.

Varför just motorsporten?

Tanken var att köra vår första Hangout OnAir i samband med Champions League-finalen ett par veckor tidigare, men vi hann inte få till allt som krävs runt omkring. Så vi valde helt enkelt nästa stora sporttillfälle, vilket blev Formel 1. Viasat Motors tittare är färre, men de är verkligen engagerade och dedikerade till sporten.

Berätta mer om responsen i organisationen innan och efter?

På Viasat uppmuntrar vi människor att tänka i nya banor, att testa nya vägar och ständigt utvärdera för att bli bättre. Att vi skulle bli en av de första företagen i Sverige att köra en Hangout OnAir möttes inte med förvåning eller skepsis här hos oss, det var snarare förväntat.

Våra experter och kommentatorer på sportredaktionerna älskar verkligen sitt jobb, och att få sitta lite extra tid efter TV-sändning för att diskutera med likasinnade uppskattas. Så pass att de var på väg att köra en spontan Hangout OnAir på söndagkvällen!

Vad säger de som var med/missade hangouten?

Vi har fått rejält mycket positiv respons, främst på Google+ (förstås) men även på Viasat Motors Facebooksida. De gillar att vi ligger steget före och att vi visar hur mycket passion vi har för sporten. Flera har meddelat oss att de gärna deltar nästa gång, vilket är kul.

Hur marknadsför ni era hangouts för att nå de som vill vara med?

Vi informerade både via Google+, Twitter, Facebook och viasat.se. Under fredagen och lördagen informerade vi också på Viasat Motors sändningar. Med andra ord nådde vi en stor mängd svenskar med vårt budskap och vi nådde rakt in i målgruppen motorsportintresserade i och med att vi påannonserade detta i våra sändningar samt på Viasat Motors Facebooksida.

Trots det blev vår största utmaning att hitta folk som ville delta. Få vet vad Google+ är, och än färre förstår vad en Google+ Hangout är. Man vill gärna vara med, men när det visade sig att man måste skapa konto samt ha webbkamera var det många som backade. Det är också synd att man inte kan köra en Google+ Hangout on Air via mobilen – många missade att delta på grund av det.
Kommer ni att utveckla och fortsätta med Hangouts?

Absolut, Viasat Motor vill köra igen inom kort. Vi får se när övriga TV-kanaler hänger på. Och när fler Viasatkunder hittar dit kanske vi kan köra Viasats VD-chatt, som vi brukar köra på viasat.se, som en Hangout istället!

Vad kan man använda Hangouts till?

Naturligtvis som Viasat gör här! Stort tack till Karin och Viasat som delar med sig av sina erfarenheter och tankar till oss. Som jag skrev ovan kan jag se stor potential i den här typen av interaktion: det är ett perfekt forum för fokusgrupper, diskussioner och samtal överlag.

Det är en intimare och mer direkt interaktion med ljud och bild på personerna. Feedback på tjänster eller produkter har möjlighet att bli mer konstruktiv, i och med att man kan ställa följdfrågor och tillsammans prata fram och tillbaka. Ett annat slags relationsbyggande, helt enkelt. Hur skulle du kunna använda Hangouts?

Foto: Sven-Olof Jonn

 

Google+ Hangouts

Uppdatering: Viasat Motor hade planerat för en andra hangout, men det blev inte så av förklarliga skäl när det handla om livesport. Men man har förstående fans.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara