Inspiration

Bra exempel: Polisen på Facebook

20 mars, 2012

Polismyndigheten använder sedan en tid sociala medier. Man arbetar framförallt med Facebook, Twitter och Youtube – här finns en sida på polisen.se där du kan hitta alla deras kanaler.

Man arbetar mycket med lokal närvaro, och på sidan ovan kan du sortera på län och hitta lokala konton.Bara i Stockholms län finns 9 olika twitterkonton från till exempel insatsgruppchefer i olika distrikt, 26 Facebooksidor för olika distrikt och 5 övriga sidor för annan verksamhet. Man har även en polisvolontär MSN-chatt för ungdomar som har frågor om rättsväsendet.

Syfte med Facebooksidorna

Det finns en officiell sida på Facebook, och massor av lokala. På den officiella finns en mycket bra förklaring av sidan syfte med information om var man kan vända sig med olika frågor, vad som gäller för kommentarer och att all information på sidan blir en offentlig handling. En mening förklarar syftet:

Vi finns här för att ge brottsförebyggande information och berätta om Polisens arbete.

Jag följer bland annat Polisen Södermalm, och där har man också beskrivit syftet med den lokala Facebooksidan:

Syftet med Södermalmspolisens Facebook-sida är att informera om vår verksamhet och att vara ännu mer tillgänglig för de boende på Södermalm. Här kan du ställa frågor och dela med dig av erfarenheter och åsikter om polisen.

Södermalmspolisens önskar att detta skall bli ett verktyg för medborgare på Södermalm. Ett forum där ni kan belysa era problem och tankar för oss poliser, samtidigt som vi poliser kan få hjälp att få ut vår information.

Personligen tycker jag att det är lysande, ur min roll som medborgare. Jag får insyn i polisens arbete och vad de gör i samhället och jag får en arena där jag kan komma närmare polisen utan att det behöver föregås av något obehagligt som brott.

Tar jag på mig sociala medier-glasögonen är det också lysande, av samma anledningar. Man kan berätta om sin verksamhet, och samtidigt få värdefull återkoppling av de man arbetar för. Man kan motverka fördomar och förutfattade meningar om polisen och polisers arbete. Även ur ett employer branding-perspektiv är det bra – man ger en insikt i polisens vardag och kan locka fler att vilja bli poliser.

Bra exempel på kommunikation på Facebook

Hur fungerar det då? Förra veckan följde jag en tråd som jag vill använda som exempel. Polisen Södermalm lägger regelbundet ut en uppdatering över vad som har hänt under veckan, ett axplock av olika incidenter och aktiviteter. Man passar på att informera och varna för pågående brott som ficktjuvar på caféer.

En av Polisens statusuppdateringar på FacebookMånga kommenterar uppdateringen positivt, en del skämtar men bland annat en person känner sig lite oroad över framtiden:

En oroad kommentar till Polisen på FacebookDet här tar polisassistenten som skrivit uppdateringen på allvar, och skriver ett långt svar:

Polisen svarar på FacebookPolisassistenten får snudd på direkt positiv respons från flera andra. Jag tycker att det här är ett bra exempel att lyfta fram, eftersom det visar styrkan som finns i dialogen. Här tar man dialogen och sitt uppdrag på allvar, och använder det som ett verktyg. Dessutom skriver polisassistenten under med sitt eget namn som en personlig, om än i yrkesroll, avsändare.

Vad tycker du? Är polisens närvaro i sociala medier en inspiration för dig?

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara