Hur gör man? Verktyg

QR-koder – vad är det?

25 november, 2011

Du har säkert sett dem, även om användningen i Sverige inte är så utbredd. En QR-kod är en sån här liten svartvit ruta med ett mönster på som du ser till vänster. Du skannar av koden med din smartphone – för iphone behöver du tar ner en app, till exempel QR Reader for Iphone, samma för Android och Symbian, medan Windows 7 har QR-skanning inbyggt.

Det här är en QR-kod

Förkortningen QR står för Quick Response, och det är i stort sett en tvådimensionell streckkod. Skillnaden mot en vanlig streckod är att en QR-kod kan innehålla mycket mer information. De utvecklades av ett japanskt företag 1994 och har länge varit väldigt vanliga och välanvända där. Användningen ökar i resten av världen, just för att det är möjligt att läsa av QR-koder med smartphones.

Varför QR-kod?

Det märks att användningen ökar, för nu kan vi se QR-koder lite mer överallt. Ofta i annonser, på reklamtavlor och på produkter. Även transportföretag kan använda QR-koder som innehåller adresser till både mottagare och avsändare, som till exempel Bring.

Eftersom QR-koder kan innehålla mycket information kan de även användas som ett visitkort, då läggs uppgifterna till i adressboken i den mobiltelefon som skannar in den.

Qr-kod på en annonstavla utomhusExempel på en annonstavla med QR-kod

När en QR-kod används i en annons är det ofta för att skicka användaren till en webbsida eller app med mer information, där man hoppas få call-to-action. Eller en youtubefilm, som i det exempel Jennifer Bark skriver om när hon hittade en QR-kod på smörgåsskinkspaketet.

Tidningen Smartare Mobil från IDG använder till exempel QR-koder vid varje artikel om appar, så att läsaren kan skanna koden och skickas direkt till appen för att ladda ned den.

Det kan vara ett sätt att servera mer information och möjligheten att få en användare att göra det man vill. Skapa relationer. Via en film, applikation, spel, webbsida eller annat som QR-koden leder till. Kom bara ihåg att använda QR-koden till något som verkligen ger användaren något, och inte för att det är nytt och coolt.

Hur gör man en QR-kod?

Om du använder webbläsaren Chrome finns det en insticksmodul som kan skapa QR-koder. Annars kan du använda olika webbtjänster som till exempel Kaywa eller The D2 Code. Den sistnämnda är lite mer avancerad.

QR-kodens framtid

Det är svårt att sia om QR-kodens framtid. Visserligen har användningen ökat även i Sverige, och man ser koderna lite här och där. Samtidigt är det en tröskel för många användare att tänka på att man för de flesta telefoner behöver ta ner en specifik app för att läsa av dem. Å andra sidan behöver inte framtagandet av en QR-kod kosta så mycket (även om innehållet den leder till behöver vara genomarbetat).

Jag brukar fråga insatta personer vad de tror om QR-koder när jag träffar dem. Hittills är det ingen som har varit hundra procent övertygade om att QR-koden kommer att slå brett och stort. Samtidigt dömer ingen helt ut QR-koderna. Kanske krävs det att ett stort tv-program eller liknande använder det på ett sätt som gör det oemotståndligt för målgruppen, så att användningen blir mer allmän hos flertalet svenskar.

Vad tror du om QR-koder? Använder du dem? Vad tycker du?

Uppdatering

När jag skickade ut det här blogginlägget på Twitter kom det intressanta kommentarer. Maria GustafssonMIKU twittrade den här bilden från en vinflaska där QR-koden leder till en film om vinhusets miljöarbete. Ett färskt och bra exempel på vad man kan göra.

Exempel på QR-kod på en vinflaska

Google+ kom den här insatta kommentaren om vad som krävs för att QR ska slå stort, av Christian Eriksson:

Det som håller QR tillbaka är att man använder de på fel sätt. I ditt bildexempel ser man att det, tom om jag har en scanner app i telefonen, går fortare om jag knappar in URL direkt. Om läsaren ska ta sig besväret att använda sin telefon på det här sättet bör QR koden ge ett mervärde på något sätt. Tävlingar, skattjakter, eller att man från en tryckt artikel direkt kan få upp en videofilm. Dessutom kan QR användas till mer än att länka. SMS, vCard, uppringning mm. Och de måste inte vara tråkigt svartvita. QR koder är kvar, men kommer att vara en marginell företeelse. För en smart användning av QR, kolla in restaurangen The Melt i San Fransisco.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara