Hur gör man? Verktyg

Nyfiken på Foursquare och LBS?

24 maj, 2011

Foursquare är en av flera Location based ServicesNyligen släpptes en blogg om Location Based Services, som de internetbaserade tjänster som använder sig av GPS-funktioner kallas. Facebook Places, Gowalla och Foursquare är de mest kända av den typen av tjänster i Sverige idag.

Bloggen heter Checka in, och handlar om nyheter och information om LBS. Location Based Services handlar just om att checka in på olika ställen där man befinner sig, ofta kombinerat med att kommentera sin incheckning och samla poäng, eller ”badges”. Man kan också i en del fall bli ”Mayor” på en särskild plats där man checkar in ofta.

Testa Foursquare och LBS

I bloggen finns en utmärkt beskrivning av Foursquare for dummies, och om du är nyfiken på att lära dig mer om LBS och har en smartphone borde du testa. Om du förstår Foursquare förstår du också Gowalla, och Facebook Places. Och på så sätt kan du lättare se fler användningsområden för hur och om du kan använda LBS i din egen verksamhet.

Använd Foursquare som företag

Som företag kan du skapa en plats i Foursquare och de andra tjänsterna för ditt företag. Kanske vill du märka ut kontoret, eller så driver du ett hotell, restaurang eller en butik eller liknande där folk ofta befinner sig.

Det innebär att du kan erbjuda dem något när de checkar in – kom ihåg att skylta om det i butiken/hotellet/restaurangen, så att dina kunder vet det – eller ge tips på bra saker att göra i närheten, det som kallas Tips Nearby, eller annat mervärde.

Om du till exempel sysslar med turism och driver ett hotell kan du lägga upp turisttips på vad man kan göra i närheten, gärna uppdaterat med aktuell information efter säsong. På så sätt vet dina besökare att man alltid kan få bra tips via dig på Foursquare.

I Foursquare kan man även söka efter olika typer av platser i närheten av där man är – ett säkert sätt att synas och kanske få nya besökare? I Gowalla kan man lägga upp Trips, och föreslå en reserutt.

Lägg vantarna på din plats

Först behöver du ha ett konto på Foursquare. Det skaffar du genom att ladda ner appen till din smartphone och sedan registrerar dig, gärna via webbgränssnittet också. Sen kollar du om din verksamhet redan finns som plats.

Finns din plats inte redan, så skapar du den. Finns den, så kan du ”claima” den hos Foursquare som ägare till platsen. Det var tidigare en manuell process men är nu automatiserad. Du lämnar ett telefonnummer och blir automatiskt uppringd med en fyrsiffrig kod som du sedan anger.

Oavsett om du tänkt använda Foursquare eller andra LBS kan det vara bra att skapa och äga sina egna platser, för framtida bruk. Dessutom styr du själv över hur din plats presenteras då.

Varumärkesprofiler på Foursquare

Som företagare kan man göra sin plats/platser till branded profiles, varumärkesprofiler. Man kan ha en varumärkesprofil även om man inte har en geografiskt tillgänglig plats på samma sätt som butiker etc. Här finns tre tips till dig som ska skapa en branded profile.

Vill man vara lite mer avancerad och kan mycket om webb eller har bra webbhjälp, kan man lägga in ett flöde från Foursquare på sin sida som visar vilka som har checkat in. Det har till exempel Brooklyn Museum gjort.

Sammanfattningsvis

Checka in på FoursquareDet finns ganska många sätt man kan använda Foursquare på, som synes ovan. Allt beror på hur mycket tid man vill och kan lägga på att lära sig mer och tänka utanför ramarna med användningsområden. Jag tycker att man kan börja med att testa tjänsten, eller andra LBS-tjänster, som privatperson för att få förståelse för fenomenet.

Sedan bör man åtminstone gå vidare och claima sina platser och se till att de presenteras som man själv vill. Hur man sedan utvecklar sina platser och användandet av LBS-tjänster kan man fundera på. I vissa branscher finns det en hel del att vinna, som jag beskrivit ovan.

Läs gärna mer om LBS och framförallt Foursquare:
HM på Foursquare – se hur de har gjort och vilka butiker som är med

Checka in med Foursquare och få specialerbjudanden

Ditt företag på Foursquare

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara