Hur gör man? Strategi Tips

När postar du dina inlägg?

21 oktober, 2011

Idag bloggade utmärkta .se om internetstatistik från Nordicom från 2010, som handlade om när på dygnet svenskarna mellan 9 och 79 år använder internet. Inte så förvånande är användandet störst under eftermiddagen, 12-17 och på kvällen, 19-22.

När på dygnet använder svenskarna internet?

I blogginlägget jag länkat till ovan finns det här diagrammet och ett annat, mer detaljerat.

Posta när flest läser

Med den här statistiken i handen, även om den är från förra året, blir en självklar fråga: När postar du inlägg i dina sociala mediekanaler? Jag har skrivit om det tidigare relaterat till Facebook, men det är värt ett helt eget inlägg.

Om du vill få uppmärksamhet, spridning och reaktioner på det du postar bör du helt enkelt posta när flest personer i din målgrupp är online. Förutom den här sortens statistik tycker jag att du ska testa dig fram genom att se på reaktionerna och spridningen på genomsnittliga inlägg.

Ordinarie arbetstid?

Mellan klockan 19 och 22 använder 31 % av svenskarna internet. Att posta vid den tiden kan innebära att det ligger utanför ordinarie arbetstid. Hur ska man lösa det? En del företag har bemanning vid den tiden också, som ICA-banken och SEB, medan Telia har en 24 timmars-svarsservice.

Med vissa verktyg kan man själv styra när publiceringen ska ske, och spridningen i andra kanaler. Till exempel med blogginlägg, som sedan automatpostas på Twitter. Men reaktionerna vill man ändå vara där för att se och bemöta, även om man använder en funktion för publicering/postning.

Det finns nog inget enkelt svar. Hur tänker du runt det här och hur löser man det bäst?

 

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara