Hur gör man?

Fyra enkla steg till en optimerad LinkedIn-profil

29 maj, 2015

Det har hänt mycket med LinkedIn de senaste åren, och jag tycker att jag ser något nytt nästan varje gång jag loggar in. Helt klart händer det mycket mer i själva nätverket, särskilt sedan det blev fokus på att publicera och göra uppdateringar. Kanske har du som jag, inte uppdaterat din profil på ett tag? Jag gjorde ett rejält omtag och förbättrade min LinkedInprofil, och tänkte dela med mig av lite tips att tänka på.

Optimera din LinkedIn-profil

Först kanske du funderar på varför du ska uppdatera och optimera din LinkedIn-profil. Att ha en uppdaterad och optimerad profil på LinkedIn gör dig inte bara mer sökbar i nätverket, det stärker också förtroendet för din person. Något som blir allt viktigare vid personliga möten. Om personen du nyss träffade på ett säljmöte kollar upp dig på LinkedIn, så ska din profil säga samma sak som det intryck du gav vid mötet.

1. Se över din introduktion

Det här är den första delen i din profil. Alla fälten går att redigera, gör gärna det, men nu fokuserar vi på det viktigaste.

  •  Ange ditt för- och efternamn, hela namnen. Kan verka självklart, men förvånansvärt nog stöter jag ofta på profiler som inte har det.
  • I fältet under ditt namn kan du skriva fri text. Det blir en rubrik som följer med dig vad du än gör i nätverket, så skriv om vad du gör och vem du är.
  • Ladda upp en bild på dig. Det bästa är en bild som ser neutral ut i bakgrunden. Idag tar många smartphones tillräckligt skarpa och bra bilder, se till att fota i bra ljus mot en neutral bakgrund. När du laddar upp bilden har du möjligheten att beskära den så att ditt ansikte kommer i fokus, det är viktigt att man kan se och känna igen dig. Tänk att din bild ska vara representativ för ditt yrkesliv.
  • Klicka på fliken Kontaktinformation i nedre högra hörnet. Fyll i så mycket information du kan där, så att du är kontaktbar.
  • Klicka på länken i nedre vänstra hörnet och skapa din unika länk. Det gör dig sökbar, och ger dig en snygg länk direkt till din profil som du kan använda i andra sammanhang.

optimera-linkedin-profil-introduktion

2. Lägg till en sammanfattning

Lägg till en sammanfattning för att snabbt summera din yrkesroll och bakgrund. Om du redan har en sammanfattning, se över vad du har skrivit. Orden du använder här blir nyckelord vid sökningar.

Du kan lägga till arbetsprover i din sammanfattning. Den lilla rektangeln med ett plustecken i höjd med rubriken ger dig möjlighet att ladda upp filer eller lägga till länkar till din sammanfattning. Har du till exempel en länk till en intervju i en tidning eller en säljpresentation med dig kan du lägga till den här. Filer som är tillåtna är pdf, ppt, pps, pptx, ppsx, pot, potx, odp, doc, docx, rtf, odt, png, gif, jpg, jpeg.

optimera-linkedin-profil-bakgrund

3. Lägg till och bygg ut dina erfarenheter

Visa vad du kan! Använd möjligheten att lägga till nuvarande och tidigare arbetsroller, beskriv din roll och ansvarsuppgifter. Skriv några rader om varje, eller ännu längre om du vill. Att skriva lite mer fylligt här ökar synbarheten både på LinkedIn och i Google. Under varje rubrik här kan du fylla på med arbetsprover, precis som i sammanfattningen.  Ladda upp eller länka till sådant du tidigare gjort i varje roll.

optimera-linkedin-profil-erfarenheter

4. Kompetenser och rekommendationer

Nätverka! Lägg till dina kompetenser och klicka i ja på att du vill ha intyg från andra på dina kompetenser. Be ditt nätverk att intyga dina kompetenser, och be om rekommendationer om ni har arbetat tillsammans. Självklart återgäldar du tjänsterna, och skriver rekommendationer tillbaka. Kompetenserna blir även sökord. Och, personliga rekommendationer är något som ger stor tillförlitlighet.

optimera-linkedin-profil-kompetenser

Lite om vett och etikett

Sist men inte minst, lite vett och etikett på LinkedIn. När du skickar en kontaktförfrågan till någon som du är osäker på om hen känner igen dig, eller om ni aldrig har haft kontakt: ta dig tiden att skriva en egen text i förfrågan där du förklarar vem du är och varför du vill lägga till personen som en kontakt. Jag kan garantera att det ger dig fler accepterade förfrågningar.

Själv har jag ett relativt stort nätverk på LinkedIn, dels för att jag arbetar i den bransch jag gör, men också för att jag har lätt för att nätverka och knyta kontakter i alla uppdrag och sammanhang där jag befinner mig. Mitt nätverk är väldigt värdefullt för mig, och när jag godkänner en kontaktförfrågan öppnar jag mitt nätverk för den personen. Därför uppskattar jag en motivering till en kontaktförfrågan när det är en okänd person som vill att vi ska bli kontakter.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara