Hur gör man?

Finns ditt företag på Google+?

20 juni, 2012

google+icon-150x150Googles sociala tjänst Google+, eller G+, som släpptes för dryga året sedan har vuxit till sig rejält. Google+ är precis som Facebook till för personer, men man satsar även på företag och organisationer med Google+ Sidor.

Det som är bra med Google+ är att det känns som att de lyssnar mycket på användarna och användarnas önskemål och kontinuerligt utvecklar tjänsten efter det. De har även uppdaterat sin mobilapp med ett bättre användargränssnitt – just mobilanpassning och mobil tillgänglighet kommer att bli en knäckfråga för alla webbtjänster, med tanke på att mobil surf ökar lavinartat.

Skapa ett konto på Google+

Om du själv inte redan är på Google+ kan det vara en god idé att skapa ett konto där för dig som person, så att du kan undersöka tjänsten och lära känna den. Behöver du mer argument kan du läsa Bineros listning av 20 skäl till att skaffa en Google+-profil, här är del ett och del två.

För att skapa ett konto går du in på google.se eller google.com. I den svarta ramen längst upp på sidan, längst till vänster, ser du ett plustecken följt av ”Du” alternativt plustecknet och ditt namn. Om ditt namn syns är det för att du är inloggad på ett google-verifierat konto, som till exempel Gmail. Då har du redan ett pluskonto. Annars behöver du logga in med ett eller skapa ett. Klicka på plustecknet och Du/ditt namn, och följ anvisningarna.

Klicka på ditt namn i den svarta ramen för att aktivera ditt Google+ konto

Google+ Sidor för företag och organisationer

Fler och fler företag upptäcker tjänsten och använder de olika funktionerna. Ett exempel som det även finns en case study på är HM, som har mer än 940 000 följare på Google+ och arbetar aktivt med kanalen, även genom att koppla ihop Googles Social Extension i Google Adwords. Det är även ett lysande exempel på att det blir alltmer tydligt att en lyckosam digital strategi kopplar samman all webbnärvaro.

I nästa blogginlägg kommer du även att få ta del av hur Viasat arbetar med Google+, och då framförallt med funktionen Hangout. Hangouts är som det låter, ett sätt att ”hänga” med sina vänner med hjälp av webbkameran. Man kan ha möten, videokonferenser, hålla kurser och genomgångar och till och med dela dokument. I januari i år gjorde USAs president Barack Obama en Hangout med fem utvalda medborgare. Den känns något tillrättalagd, men är ett bra exempel på funktionen.

Google+ har vuxit även i Sverige, även om det inte är lika stort eller folkligt som Facebook. Än. Men det är många som använder Googles tjänster, och som företag tror jag att det är bra att skapa en sida på Google+ redan nu. Även om din målgrupp kanske inte har hittat dit än. Om du redan har en Facebooksida och/eller på något sätt arbetar med content – blogginlägg, video, pressmeddelanden, erbjudanden och så vidare – lägg ut samma innehåll på G+-sidan. Glöm inte att lägga till Google+ sociala plugin på din webb och blogg!

Att skapa en Google+ Sida

Ikonen-mer-för-att-skapa-en-sida-på-Google+2Klicka på ikonen för Mer för att skapa en sida på Google+Du måste ha ett Google+-konto för att skapa en sida. När du är inloggad klickar du på ikonen längst ner i vänstermenyn som heter Mer. Välj Sidor. I nästa vy ser du den eller de sidor du redan har, eller väljer den röda knappen för att skapa en ny sida. Det finns fem kategorier för sidor:

  • Produkt eller varumärke
  • Företag, institution eller organisation
  • Lokalt företag eller lokal plats
  • Konst, underhållning eller sport
  • Annat

Välj det som passar dig bäst, och följ instruktionerna. Använd gärna Googles hjälpcenter för sidor, där finns det mycket och läsvänlig information. Här finns till exempel information om hur du skapar en sida och hur du lägger till personer i dina cirklar.

När sidan är klar är det dags att lägga till content och uppdatera den, lägga till personer och marknadsföra sidan. Precis som du arbetar med andra kanaler. Håll också utkik efter nästa blogginlägg för inspiration om hur du kan använda Google+.

Administratörer på en Google+ Sida

Den som skapar en sida på Google+ blir automatisk ägare för sidan. Sedan kan ägaren lägga till upp till 50 ansvariga som kan redigera och arbeta med sidan. Det är dock bara sidägaren som kan ta bort en sida eller byta ägare på sidan. De som administrerar sidan måste ha Google+konto. Namnen på sidägaren och administratörerna visas inte offentligt.

Lycka till med din nya Google+ Sida! Berätta gärna hur du arbetar med din sida om du redan har en i kommentarerna.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara