Hur gör man?

5 tips vid samarbeten för marknadsföring på webben

20 maj, 2013

Av en händelse nyligen där jag själv inte var delaktig, utan den hjälpande parten när ”katastrofen” var ett faktum, blev jag uppmärksammad på hur lätt det kan vara att ingå samarbeten när det kommer till webb som inte gynnar verksamheten. Det finns tyvärr en del oseriösa aktörer med skickliga säljare som ofta får sålt sina tjänster. Medan företaget eller organisationen som köper är de som blir blåsta, och vad värre är, deras kunder i sin tur.

Jag gillar inte när något sådant händer, eftersom det drabbar oss alla i webb-branschen. Det finns fortfarande en kunskapsklyfta mellan traditionella marknadsförare och webbkunniga marknadsförare även om den minskar kontinuerligt, och det är lätt att gå på väloljat säljsnack som låter trovärdigt. Så här kommer mina 5 tips på hur du kan agera när du stöter på ett intressant erbjudande om marknadsföring på webben.

1. Googla företaget

Företaget som vill sälja in sin produkt, tjänst eller kampanj ska du definitivt kolla upp. Enklaste och första steget är att googla företagsnamnet och produktnamnet, och läs flera sidor bakåt. Är det ett oseriöst företag kan man ofta hitta ett eller annat blogginlägg om vad de gjort och gör. Läs de artiklarna, titta på när de är publicerade och bedöm källans trovärdighet.

Är det ett företag som är van att få kritik, kan de ha vidtagit åtgärder för att se bättre ut i sökmotorer. Det är därför det är viktigt att läsa några sidor bakåt. Men tänk också på att bara för att det finns kritik behöver det inte vara fel att välja företaget. Däremot ger det dig mer på fötterna inför beslutet.

2. Googla efter liknande tjänster eller produkter – konkurrenter

Innan du hoppar på ett erbjudande, kolla upp hur det ser ut på marknaden för just den produkten eller tjänsten. Vilka är konkurrenterna, vad erbjuder de? Är du riktigt intresserad och har tid, kontakta några konkurrenter och be om offert. Det sätter ju även dig i ett bättre förhandlingsläge om pris/erbjudande. Kolla gärna av i ditt nätverk om någon annan har använt företaget eller liknande tjänster/produkter och be om åsikter.

3. Kolla upp referenser

Be företaget i fråga om kundreferenser. Kontakta gärna några av referenserna, men om det känns obekvämt – se till att åtminstone googla och granska referenskunderna. Så att de är på riktigt och är trovärdiga som referensmaterial. Att vara referenskund innebär ju att man har gått med på att bli kontaktad, och att mejla och fråga är inte en stor sak.

4. Granska offert-text och eventuella villkor

Det låter ju självklart, men det är inte alla som gör det. Du måste göra det, hur tråkigt det än kan vara. Vad förbinder du dig till? Vad används dina kundrelationer till? Hur samarbetar företaget du vill anlita med andra och genom vilka metoder? Vad gör företaget med din kundinformation? Hur länge behålls den?

Ett exempel kan vara affiliatenätverk som annonserar för dig på utvalda webbsidor, vilket inte alls är fel, men håll koll på vilka webbsidor ni inte vill förknippas med. Ni kanske har ett varumärke/värdgrund/CSR_arbete/policy som gör att ni inte vill synas i vissa sammanhang. Då måste det framgå tydligt.

Ett annat exempel är företag som erbjuder att arrangera tävlingar i samarbete med ert namn, men som i tävlingsvillkoren tillåter 30-40 andra företag att ta del av dina kunders uppgifter och göra reklam till dem. Det är inte säkert att du vill upplåta dina kundförtroenden till en så pass spammig marknadsföring.

5. Gå igenom hur återkopplingen ska ske

För att du ska kunna ”räkna hem” en marknadsföringsinsats behöver du veta vad det är du satsar på, och vad syftet är (och helst ha en plan för vad du ska göra med resultatet). Företaget behöver berätta hur de ska återkoppla på resultatet så att du kan analysera utfallet. Är det kuponginlösen, klick, annan action, e-postadresser från en tävling, förslag på produktutveckling, räckvidd eller något annat? När och hur återkopplingen till dig ska ske är bra att ha med i avtalet.

Fler tips?

Förhoppningsvis en bra checklista som du kan hålla i handen nästa gång! Har du fler tips, tveka inte att kommentera och sprid dina ord, så hjälper vi fler. Och, vill jag påminna om, det finns väldigt många seriösa och erkänt duktiga företag att samarbeta med. Glöm inte det!

5 tips vid samarbeten för marknadsföring på webben

I fredags skrev Ulrika Good ett blogginlägg på Resumé om just det här med samarbeten och vad man säljer och köper i olika samarbeten. Jag hittade det nyss, lustigt att vi har reagerat ungefär samtidigt. Läs Ulrikas inlägg!

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara