Facebook

Värdet på en like – vad är det?

23 april, 2013

Unicef har just nu en intressant kampanj, som kom ut förra veckan. Det var flera på Twitter och på Facebook som uppmärksammade den, och Nyheter24 gjorde snabbt en artikel av det.

Anti-slacktivism – eller anti-likes?

Vad är det som är så uppseendeväckande och smart med just den här kampanjen? Att den tar ett grepp mot slacktivismen. Slacktivism är en blandning av slacker (slöfock på engelska) och aktivism, och kännetecknar aktivism som inte kräver någon eller en väldigt liten anstränging. Som till exempel att starta en Facebookgrupp, eller Earth Hour.

En av sju tycker att gilla är som att skänka pengar

Det här har Unicef tagit fasta på och hänvisar till en undersökning som bland annat visar att 26 procent av svenskarna gillar något på Facebook för att visa stöd för en god sak, och en av sju tycker att det är lika mycket värt att gilla en hjälporganisation som att skänka pengar.

Unicefs anti-like-kampanj på Facebook

Unicefs kommunikationschef Petra Hallebrant berättar att de uppskattar alla som gillar Unicef på Facebook och att gillarna är viktiga. Men också att man ser en risk att den här ”klickande aktivismen” kan skapa passivitet. Hon säger även:

För att vi ska kunna köpa vaccin till behövande barn måste vi ha pengar. Man kan inte jämföra ekonomiskt stöd med en like eller retweet – det går inte att köpa vaccin för likes.

Just det är det bärande budskapet i kampanjen, och man har även släppt videofilmer i kampanjen.

Och så den lite mer humoristiska med omtyckta karaktärer.

Sätter fingret på en viktig punkt

Jag gillar den här kampanjen. Den sticker ut på ett bra sätt, och påminner om att vi måste agera även utanför Facebook. Visst är det bra att stötta med sin röst på Facebook och gilla behjärtansvärda sidor – och genom gillarna på sidan kan Unicef också kommunicera med fler potentiella givare. Men att ändå tydligt berätta att likes inte är samma sak som poliovaccin, utan att det behövs pengar. Också.

Dessutom sätter kampanjen fingret på något oerhört viktigt för oss som arbetar med sociala medier. Vad är en like eller en retweet värd? Det är en ytterst retorisk fråga, som det finns lika många svar på som Facebooksidor.

Och jag tror att det kokar ner till vad man gör med dem som gillar sidan. Inte varje like för sig. Däremot är det vanligt att man i återkoppling eller ledningsgrupper hejar på och mäter siffror, och då är det likes som blir ett – enkelt – och viktigt mätvärde.

Att konvertera likes till värde

Men för oss som arbetar löpande är det dagliga arbetet, relationsskapandet, kundtjänsten, varumärkesbyggandet: det som man sedan kan ta vidare och göra något av i verksamheten på olika sätt, den springande punkten. Det är där produktutvecklingen kan ske, nyheter kan få snabba fötter, och de bästa varumärkes-ambassadörerna skapas.

Konverteringen mellan likes och värde. Så, vad är en like värd för dig? Och vad tycker du om Unicefs kampanj?

Du kanske också vill läsa

2 kommentarer

  • Reply Motsatsen till slacktivism (våga vara lite vardagshjälte!) | Carnebro - En del av Anna-Carin 1 maj, 2013 at 21:21

    […] och med Unicefs senaste kampanj (som jag skrev om i ett annat perspektiv här) sattes några sekunders uppmärksamhet på begreppet slacktivism. Ordet är en kombination av […]

  • Reply #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen 1 maj, 2013 at 21:54

    […] april: Värdet på en like – vad är det? | […]

  • Svara