Facebook

Två aktuella Facebook-kampanjer

22 juni, 2011

Just nu pågår två sinsemellan helt olika Facebookkampanjer som är intressanta. Det ena är Cederroths varumärke Sana som lanserar en intimtvål, och det andra är det välkända varumärket Absolut som gör en kampanj för att motarbeta rattfylla med anledning av den annalkande midsommarhelgen.

Sana – ta hand om musen

Sana är en ny serie intimtvål som lanseras av Cederroths, och ihop med det har man gjort en kampanj på temat Ta hand om musen. Man har låtit en riktig mus flytta in i en fashionabel replika av Söder-lägenhet, och livesänder på Facebook. Fansen får rösta på vad som ska hända musen, som är döpt till Pamela, och sedan visar man det i livestreamen.

Sanas Facebookkampanj Ta hand om musen

Förutom själva kampanjsidan har man även arbetat med flikar, där man kan läsa mer om produkterna, få tips & råd för underlivshygien och beställa varuprover.

Absolut – the Midsummer Challenge

Absolut slår ett slag emot rattfylla med sin Facebookkampanj the Midsummer Challenge. Den går ut på att uppmana personer att symboliskt kasta sin bilnyckel för att inte köra om man har druckit alkohol eller åka med någon som kör som har druckit.

Absoluts midsommarkampanj mot rattfylla

Genom att delta i kampanjen kastas även en reell bilnyckel i en urna på Norrmalmstorg i Stockholm. Det livesänds på sidan och man kan se sin egen nyckel falla ner i urnan. Man kan också vara med och tävla priser, som en alkoholmätare eller middag för en själv och ens vänner tillagad av en stjärnkock.

Se hur din bilnyckel kastas i urnan på Norrmalmstorg i StockholmFör varje person som är med i kampanjen donerar Absolut pengar till förebyggande arbete mot rattfylla, 100 kronor per deltagare och man hoppas på att få 2 000 deltagare.

Annorlunda grepp

Signifikativt för båda kampanjerna är att man involverar användarna som uppmanas vara aktiva, och även se resultatet ”på riktigt”, trots att själva insatsen krväer väldigt lite. Man utnyttjar dessutom Facebooks möjlighet att bygga kampanjsidor och applikationer till fullo, där besökaren inte behöver lämna sidan för att ta del av ett generöst innehåll.

Man gör också kampanjerna med flera bottnar. Sana gör sin kampanj med glimten i ögat och mycket humor – och garanterar att Pamela har det bra och är under djurvårdaruppsyn. Absolut kopplar sin kampanj till CSR-tänk och ansvar för de produkter man säljer. Man donerar pengar för varje person som tar aktiv del i kampanjen.

Succé?

Blir kampanjerna en succé? Ja, det återstår att se och det ska bli intressant att följa dem. Har du tips på andra kampanjer som pågår nu på Facebook? Dela gärna med dig i kommentarerna.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara