Facebook Tips

Tips för bättre Facebooknärvaro

2 september, 2011

Tips för bättre FacebooknärvaroOfta när jag är ute och föreläser så pratar jag om hur man kan använda Facebook för att få en bra kontakt med de som gillar en, och förhoppningsvis få fler gillare. Det brukar ofta koka ner till flera konkreta knep, när man väl har pratat om de övergripande.

Det är egentligen ganska självklara tips när man tänker lite på det, men jag tycker ändå att det är bra att lista dem. Alltid lär man sig något, eller får reflektera över hur man tänker och agerar runt sin egen Facebooknärvaro.

Intervall

När postar du dina uppdateringar på Facebooksidan? Har du tänkt på när du får mest respons på dina inlägg? Kolla lite i Facebook Insights vilka tider du brukar posta, och laborera lite. Din målgrupp kanske oftast kollar Facebook när barnen tittar på Boolibompa? Då är det tillfället när du ska posta.

Hur ofta postar du uppdateringar? Tröttar du ut dina gillare? Det finns några som anser att företag max kan posta 1-2 inlägg per dag, (medieföretag 5-10) men här får du testa dina egna gränser med viss varsamhet. Tänk på liknelsen att du är i folks vardagsrum – stå inte och ropa i en megafon där. Relevans är ett nyckelord – relevans för målgruppen, inte för dig. Kanske postar du till och med för sällan?

Är ni flera som postar? Tänk på att inte posta för tätt inpå varandra, utan sprid ut era uppdateringar.

Innehåll

Vad postar du? Blanda gärna i det innehåll du postar. Bilder, länkar, frågor, kommentarer, filmklipp. Omväxling förnöjer, så länge det är relevant för målgruppen som du postar för.

Länka till omvärlden. Att våga vara generös nog att länka till sajter som inte är dina egna är förtroendeingivande. Så länge det du länkar till är sådant som du vet att dina gillare är intresserade av, är det bara att länka på. Nyhetsartiklar, informationssajter, en portfolio med inspirerande bilder? Tänk lite utanför den vanliga lådan.

Drar du nytta av Facebooksidans flikar? Det finns fler sätt att visa innehåll än att använda loggen. Kolla igenom vilka flikar ni har och hur ni kan använda dem. Det finns alla möjligheter att designa sina egna flikar och visa upp vilket innehåll man vill. Inte minst är det viktigt för landningssidan för att konvertera nya potentiella gillare. Kolla runt hur andra sidor har gjort, till exempel Webbevakning som är företaget bakom den här bloggen. Ett exempel på en liten sida, men titta gärna på de större också.

Interaktion

Har du tävlingar på din sida? Ett jättebra sätt att engagera fansen. Tänk bara på att följa Facebooks riktlinjer för tävlingar, och den svenska lotterilagen.

Hur hanterar du kommentarer? Att inte använda möjligheten som gillarnas kommentarer på din sida ger, är rent ut sagt dumt. Det är ju det som stärker engagemanget. Svara på kommentarer, om så bara med ett tack eller gillaknappen. Bekräfta dina gillare. Ta inte heller bort kommentarer, om de inte bryter mot PUL eller annan lagstiftning, eller er egen Facebookpolicy.

Låt inte bli att svara när det uppstår en jobbig situation, ta lite tid att tänka över det och skriv något, hänvisa eventuellt till en längre förklaring på din sajt eller blogg. Att bara vara tyst kan förvärra situationen. Att argumentera däremot kan vara svårt och onödigt. Svara lugnt och hänvisa till kontakt via ett annat medium, till exempel. Men se då till att också ta kontakten i det mediet och reda ut situationen. Annars blir det ännu jobbigare för dig och ditt varumärke.

Hur visar du att du finns på Facebook? Gör det enkelt för din målgrupp att hitta dig och gilla dig! Länka tydligt från din webb och andra ställen på nätet, använd alla traditionella medier för att visa att ni finns på Facebook. Titta på de här exemplen för inspiration.

Fler tips?

Har du andra bra tips eller reflektioner? Dela gärna med dig i kommentarerna här eller på vår Facebooksida!

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara