Facebook Hur gör man?

Lyckas på Facebook?

3 maj, 2011

Bloggen E-consultancy.com från Storbritannien skrev för ett tag sedan ett ganska rättframt inlägg om varför många företag misslyckas på Facebook. De menar att de flesta företag missar helt att använda Facebook till dialog.

De backar upp sin ståndpunkt med fakta: medan de skapade en guide för företag att lyckas på Facebook, undersökte de också 50 000 företags/varumärkessidor på Facebook. De kom fram till att bara 5 % av dessa svarade på frågor från sidans gillare i loggen.

Problemet är alltså frånvaron av kommunikation på många företags/varumärkessidor. Man använder sin Facebooksida för monolog, och av de undersökta sidorna har en av fem stängt möjligheten för gillare att kommentera och skriva på sidan.

Jag vet inte om de här siffrorna är gångbara för svenska sidor också. Men resultaten pekar ut något som är avgörande för att få en bra närvaro på Facebook, och i sociala medier i allmänhet.

Tillgänglighet och utifrånperspektiv

Att kommunicera i sociala medier handlar om att ha ett utifrån-och-in-perspektiv. Det handla inte om att prata om dig utifrån ditt perspektiv, utan utifrån kundens och de som är intresserade av din verksamhets perspektiv.

Det handlar mer om kundtjänst än sälj – även om närvaron kan och förhoppningsvis ska leda till ökad försäljning i längden. Du svarar på frågor och finns tillgänglig där de som är intresserade av din verksamhet, produkter och tjänster är.

Du tipsar om sådant som är intressant för kunden. Du berättar om och länkar till det kunden har nytta av, relaterat till omvärlden. Det kanske inte bara är länkar till din egen sida till exempel, utan till sådant som är nyttigt, roligt och bra för dina gillare.

Ett exempel är SEB på Facebook, som jag listat tidigare. Den 27 april la man ut inlägget nedan, med länk till IDG och varnade sina kunder för risken med kortbedrägerier efter att Sony Playstations spelnätverk blev hackat. Kolla på kommentarerna!

SEB är proaktiva med sin omvärld och måna om sina gillare

SEB har för övrigt en mycket bra sida med funktioner som att bli uppringd, vanliga frågor och svar samt en mycket väl formulerad policy och öppettider. Dessutom har man bett och ber om feedback från gillarna för att sidan ska bli så bra som möjligt.

SEB svarar på varje kommentar på sidan, de gör det snabbt och är dedikerade. Svaren visar på en inställning som jag tycker är tilltalande (och jag är inte SEB-kund). Man deklarerar tydligt sina öppettider, 8-22, och är tydlig och engagerad i sin Facebooknärvaro. Det finns mycket att lära av hos dem.

What’s in it for me?

Tycker du att det verkar svårt? En fras som är användbar och snudd på uttjatad i många sammanhang är What’s in it for me? Det brukar många använda när det gäller hur man skapar en webb, ett nyhetsbrev eller ser över konverteringen på sin webbplats bland annat.

Det innebär helt enkelt att den som kommer till din sida, snabbt ska få svar på frågan Vad kan jag få ut/vinna av den här sidan? Om du använder det – eller snarare What’s in it for them – som utgångspunkt blir det du skriver, länkar, lägger upp information om anpassat till dina gillare och kunder.

Du kommer ett steg längre bort från inifrån-perspektivet som det är så lätt att fastna i. Alla kunder är ju inte intresserade av alla dina pressreleaser – utan bara de som faktiskt berör dem. Att fråga dina gillare och kunder vad de vill ha när de kommer till din sida kan också vara en bra ledtråd.

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara