Facebook

Lotteri eller tävling på Facebook?

2 april, 2013

Sedan länge har Facebook haft regler för hur tävlingar på Facebooksidor får arrangeras, och de som är duktiga på att arbeta med sociala medier vet om det. Men det finns ändå oändligt många svenska tävlingar på Facebook som bryter både mot Facebooks regler och Lotterilagen.

Det är framförallt tävlingar av typen ”gilla och dela”, och handlar ofta om en bild man ska sprida till sina vänner för ett företag/produkts/tjänst räkning, samtidigt som sidan får kraftigt ökat antal gillande. Det gäller både små företag, och stora mer välkända varumärken.

Lotteri = big no no

Det är lite märkligt att många missar det här eftersom Lotterilagen har gällt mycket längre än Facebook, och inte har upphört. För marknadsförare är det ett måste att känna till Lotterilagen, som innebär att en tävling ska vara en tävling och inte avgöras med slumpen som i gilla- och dela-tävlingar. Det måste finnas en motprestation i ett tävlingsmoment, och det behöver vara kunskapsfrågor eller att till exempel skriva en slogan. Att gilla och dela är inte ett tävlingsmoment.

För att få anordna lotteri måste man ha tillstånd, och det kan inte ges till privatpersoner eller företag.

Lotteri-inspektionen förtydligar på sin webb:

Ett arrangemang som avgörs med slumpens hjälp, är ingen tävling utan räknas som ett lotteri och kräver tillstånd. Tillstånd kan inte ges till privatpersoner eller företag.

Facebooks tävlingsregler

Är du nyfiken på Facebooks tävlingsregler? Du hittar dem här, under punkt E Kampanjer. Inte särskilt mycket text, men nog så viktigt att ha läst igenom och fundera över både ett och två varv innan man går vidare med en tävling.

I stort går det ut på att du inte får använda Facebooks native-funktioner som gilla och dela för att anordna en tävling, utan du måste lägga tävlingen i en Facebookapp eller på en extern webbsida. Har du gjort det kan du kräva att de tävlande gillar sidan, och uppmana att sprida tävlingen – men inte att själva funktionerna är en del av tävlingen. Du får heller inte annonsera vinnarna på din Facebooksida, utan det måste ske i appen eller på extern webb.

Har du ofta tävlingar på din webb eller i din e-shop får du givetvis pusha för och länka till dem från din sida, men inte ha gilla och dela som krav för delaktighet i tävlingen.

Och när vi ändå är inne på ämnet: fundera gärna över syftet och målet med en Facebooktävling, och formulera det. Det blir så mycket lättare att mäta utfallet då.

Vem förlorar på felaktiga Facebooktävlingar?

En tävling som följer Facebooks regler kräver mer i form av kunnande och resurser eftersom den ska administreras som en app. Det kanske är en av anledningarna till att så många företag med berått mod skapar tävlingar som bryter mot regler? Eller så beror det på okunskap eller en kombination av båda.

Företagen själva förlorar på det, om de blir anmälda (ja, du som Facebookanvändare kan anmäla sidor som har felaktiga tävlingar) kan Facebook stänga ner sidan, både med och utan förvarning. Det är inte alltid alldeles enkelt att få tillbaks sidan igen.

Men de största förlorarna är nog Facebookanvändarna, som lockas att använda sina nätverk för att ha en minimal chans att vinna något. Inte bara spammar de sina vänner med oönskat innehåll, många tävlingar får flera tusen delningar, ett tve-eggat svärd eftersom spridningen gör att fler delar, och ju fler som delar desto mer späs chansen ut att vinna.

En relativt ny sak för sidägare är att man bara ser de senaste 250 gillningarna på en bild – och det gör ju att ingen av de som delade i början har en chans att vinna. Det blir lite orättvist, i alla fall för de som delar och gillar.

 

PS. Om den konsult du kanske anlitar för sociala medier inte kan Facebooks regler eller inte är medveten om Lotterilagen, eller uppmanar dig att bryta mot båda, rekommenderar jag att du byter konsult snarast. Det är minimikrav på kunskap anser jag.

Du kanske också vill läsa

9 kommentarer

  • Reply Anna 2 april, 2013 at 13:06

    Hej Anna-Carin! Reglerna som sådana är ingen nyhet för mig men jag undrar lite vad du menar med sista delen i meningen: ”Har du gjort det kan du kräva att de tävlande gillar sidan, och uppmana att sprida tävlingen – men inte att själva funktionerna är en del av tävlingen.” Alltså att själva funktionerna inte får vara en del av tävlingen? Om man har som krav att man ska gilla en vissa Facebooksida (+ något annan prestation) så är väl gillandet av del av tävlingen? Eller är det jag som inte hänger med? 🙂

    • Reply Anna-Carin Carnebro 2 april, 2013 at 13:19

      Det är lätt att vricka tungan i formuleringarna. 🙂 Såhär: det enda man får begära av tävlanden är att gilla Facebooksidan för att tävla. Man får inte begära att de ska gilla en bild och dela den för att vara med och tävla, men man kan uppmana de tävlande att sprida tävlingen i sitt eget flöde om de vill.

      Poängen är att det är frivilligt att gilla och dela en bild/länk till/info om själva tävlingen, men att det inte är en del av tävlingsmomentet och därmed inte ett krav. Att gilla själva Facebooksidan som arrangerar tävlingen kan däremot vara ett krav för att få vara med och tävla (i Facebookappen som man har byggt för tävlingen). I appen kan även dela-funktioner finnas med, men de får inte vara en del av tävlingsmomentet utan helt frivilliga.

      Exemplet du ger med krav på att gilla Facebooksidan+tävlingsmoment (mitt förtydligande: i en app eller på extern webb) är med andra ord helt korrekt. Men tävlingsmomentet får inte vara att gilla och dela en bild från en Facebookwall till exempel, för då används Facebooks native-funktioner.

      Det är skillnad på funktionen för att gilla en sida, och funktionen att gilla innehåll på en sida som bilder eller uppdateringar, när det kommer till tävlingar. Blev det tydligare nu?

      • Reply Anna 2 april, 2013 at 16:27

        Absolut, då är jag med!

  • Reply #Blogg100 - en utmaning vi antar, på vårt sätt - Webbevakningsbloggen 2 april, 2013 at 13:34

    […] april: Lotteri eller tävling på Facebook? | […]

  • Reply Elisa 4 april, 2013 at 22:24

    Hej och tack för ett bra och informativt inlägg!

    Med tanke på hur reglerna ser ut är det ju ”helt uppåt väggarna” att sådana här sidor ens existerar: https://www.facebook.com/GodisTavlingar

    De har denna bild ute på cirkulation genom folks newsfeed just nu: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=555073967846580&set=a.531517203535590.113873.523391611014816&type=1&theater

    Har anmält både bild och site till/via Facebook men vet inte om det är särskilt effektivt och vad mer kan man ens göra?

    mvh trött på spam

    • Reply Anna-Carin Carnebro 7 april, 2013 at 10:22

      Ja, det är inte så mycket mer man kan göra. En del sidor har ju meddelandefunktionen påslagen, då kan man om man vill, mejla och trevligt berätta om att de bryter mot regler. De allra flesta gör det av okunskap tror jag, så det finns ingen anledning att vara irriterad/aggressiv i den typen av kontakter. Större chans att få gehör om man är ödmjuk och trevlig.

      Jag tror att man kan prata med Lotteriinspektionen också, om du klickar på länken dit i inlägget så kan du leta efter information på deras webb.

  • Reply Tävla på Facebook. – #075 av #blogg100 | sundlo.com 7 april, 2013 at 23:32

    […] på Facebook med en stor suck. Ser jag det i mitt flöde är det ofta  inte en tävling som görs enligt konstens alla regler utan något som någon käck person slängt ihop i syfte att få flera fans. Och i ärlighetens […]

  • Reply Facebook och gillatävlingar - Reklam2 20 maj, 2013 at 23:32

    […] går för vad som är ok och vad som inte är ok. Men det finns jättebra inlägg man kan läsa vad man får göra och inte göra och om de regler för lotteri som finns. Och regler om vad som gäller på facebook. De finns […]

  • Reply Anne 8 augusti, 2013 at 14:42

    Hej!
    Hur anmäler man en sådan tävling? Via inlägget eller via själva sidan?

  • Svara