Facebook Tips

Kombinera medier

5 juli, 2011

En fråga som ofta kommer är hur man får fler gillare på Facebook. Det finns många sätt, men något jag brukar lyfta fram, och som jag sett bra exempel på den senaste tiden, är att man ska komma ihåg de andra medierna man redan använder.

Med andra ord: infoga länk till Facebooksidan i mejlsignaturer, lägg till det på inköps- eller orderbekräftelser, ta med det i allt informationsmaterial, skylta om er Facebooknärvaro på receptionsdisken, använd den i annonsering – både digital och print – och så vidare. Klyschan att bara fantasin sätter gränser stämmer faktiskt här.

Jag har sett fyra exempel som jag har fotat de senaste två veckorna. Eftersom jag bor i Stockholm är alla Stockholmsexempel – har du ett annat lokalt exempel, mejla gärna med bild så lägger jag in det med ditt namn!

Ekobutikerna Cajsa Warg

Cajsa Warg är butiker som lyfter fram småskalighet och närodlat, och finns på Södermalm och St Eriksplan i Stockholm. Det här anslaget fångade mitt öga utanför butiken på Södermalm. Fyndig copy som man ser och läser, och en förklaring av vad man erbjuder på Facebook. Dessutom – det här anslaget syns även när butiken är stängd.

Cajsa Wargs Facebooksida.

Ekobutikerna Cajsa Warg skyltar utanför butiken om sin Facebooknärvaro

Parken Zoo, Eskilstuna

Just nu kör Parken Zoo i Eskilstuna en kampanj med både teve och print. Bilden kommer från en annons på t-banan, där man talar om sin Facebooktjänst där man får en gratis guide om man är minst åtta personer.

Inte ett renodlat budskap om att gilla sidan, men ett exempel på hur printannonser och Facebook fungerar bra ihop – så länge man har något att erbjuda som är värdefullt för målgruppen.

Parken Zoos Facebooksida.

Parken Zoo annonserar på t-banan för sin Facebooktjänst.

Sickla Köpkvarter

Sickla köpkvarter är ett stort köpcentrum i Stockholm. Vid varje utgång har man skyltat upp med de här iögonenfallande skyltarna om att gilla dem på Facebook. Inte lika tydlig deklaration som Cajsa Warg, men man ser skyltarna.

Sickla Köpkvarters Facebooksida.

Sickla Köpkvarter skyltar om sin Facebooknärvaro vid in- och utgångarna.

Foursquare på McDonald’s

På McDonalds snett emot Hötorget sitter den här lilla klisterlappen på rutan ut mot gatan. Den upplyser om att man kan checka in på McDonald’s på Foursquare (läs mer om Location Based Services), och är ett sätt att lyfta en digital tjänst i traditionell form.Man uppmanas att checka in på McDonald's på Foursquare av en klisterlapp på rutan

Våga kombinera traditionella och nya medier

Sociala medier är något nytt jämfört med traditionella medier. Just därför är det bra att våga testa nya grepp, men glöm inte heller bort de traditionella medierna som visitkort, klistermärken, merchandise och skyltning som några exempel. Våga kombinera och blanda de två och se om du kan nå ännu fler.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara