Facebook

Hur man inte hanterar kritik på Facebook

27 maj, 2013

Jag får ofta prata om hur man kan hantera kritik på Facebook, och det finns många bra blogginlägg och exempel på det. I det här inlägget tänker jag tvärsemot vad jag brukar lyfta ett avskräckande exempel. Det vill säga, hur man inte ska göra. Man brukar höra att all PR är bra PR, men jag kan inte hålla med om det. Det beror ju på varför man blir omskriven och om det skapar kunder eller avskräcker kunder.

Gör inte som Amy’s Baking Company Bakery Boutique & Bistro i Arizona

Amy’s Baking Company Bakery Boutique & Bistro är en restaurang i Arizona, som varit med i Kitchen Nightmares. Den välkände kocken Gordon Ramsays tv-program där han åker runt och hjälper restauranger och restaurangägare på katastrofens brant att bli bättre. Den här restaruangen tycks dock Gordon ha gett upp på. Och när man ser hur ägarparet hanterar kritik kan man inte låta bli att förstå honom …

Ägarparet har fått en del kritik på sin Facebooksida, som säkerligen har varit otrevlig och ovidkommande, men istället för att ta bort sådana kommentarer, ignorera eller bemöta dem, går de kort sagt bärsärk. Och skjuter sig själva i foten. Det är inte ofta man får en hel tråd på Reddit med namnet ”The Most Epic Brand Meltdown”. Klicka gärna på länken och läs igenom hela, förfasas och inspireras av hur du inte ska göra.

Klipp från reddit-tråden

Hur ska man göra då?

Det är egentligen anledning till flera inlägg, men en del bra nycklar gav jag i en artikel på Aftonbladet.se. Det är en längre artikel om att använda sociala medier i marknadsföring i stort, men även om hur man hanterar kriser, beröm och kritik på Facebook.

 

Du kanske också vill läsa

1 kommentar

  • Reply Bishop 29 maj, 2013 at 14:21

    Skulle nog snarare säga att det är ett bra exempel på när ett företag tappar det när det utsätts för nätmobbing.

  • Svara