Facebook Gästblogg

Gästblogg: ICEHOTEL om Facebook Places

3 februari, 2011

När vi skrev om Facebook Places här i bloggen, tog jag upp ICEHOTEL i Jukkasjärvi som ett exempel på företag som har slagit ihop Places med sin företagssida. Nu är vi väldigt glada att välkomna Maria Sirviö från ICEHOTEL som gästbloggar om hur de har tänkt runt sin Facebooknärvaro och Places, hur de gjorde och varför.


Varför slå ihop?

När Facebook Places lanserades i Sverige i början av året, diskuterades det en del kring om man ska integrera funktionen med sin företagssida eller inte. I första hand handlade det om relevans, att många typer av verksamheter inte troligen har någon nytta av funktionen. Men om man till exempel, som i vårt fall, driver ett hotell – kan det finnas många fördelar med att slå samman ett “place” (plats) med sin Facebook företagssida. Exemplet som ofta lyftes fram är möjligheten att rikta erbjudanden till de som checkar in, t.ex. 20% lunchrabatt för var tredje incheckning.

Legitimera officiella platser

Vi valde att i ett tidigt skede förena en plats med vår företagssida på Facebook. Men det första vi tänkte på var inte möjligheten att rikta erbjudanden till de som checkar in. Likväl som när vi inmutade ICEHOTEL på Gowalla och Foursquare är resonemanget detsamma, att legitimera platserna som hotellets officiella platser. Här kan vi presentera oss med egna ord och de som checkar in välkomnas med ett hälsningsmeddelande från ICEHOTEL.

Att våra gäster vill dela med sig av sin upplevelse av ICEHOTEL har vi lärt oss genom vår närvaro i sociala medier. Att senaste Sifo-undersökningen visar att Facebook används för semesterskryt, kom inte som en överraskning. Att våra gäster vill checka in på ICEHOTEL via Facebook, tog vi för givet. Men. Vem som helst kan skapa en plats på Facebook och döpa den efter eget tycke. Det sägs att ett kärt barn har flera namn men som marknadsförare kan tillvaron bli en aning svettig när många envisas med att kalla din verksamhet för något annat, såsom Ice Hotel eller Ishotellet.

Befästa varumärket

Genom att legitimera ICEHOTEL som den officiella platsen på Facebook vill vi lika mycket befästa varumärket, berätta vad det innebär att besöka just den den här platsen, som att hälsa våra gäster välkomna. Möjligen är det ett syfte specifikt för oss men i slutändan handlar det om att hålla sitt varumärke i tyglarna och berätta sin historia, få en överblick av sin närvaro på nätet och möta sina gäster där de finns – vilket inte nödvändigtvis är en hotellreception.

Nytt utseende efter sammanslagning

Väljer man att slå ihop sin plats med sin företagssida, bör man ha i åtanke att sidan får ett nytt utseende efter sammanslagningen. Det trista är att toppmenyn halkar ner till vänster och kan upplevas som mindre synlig. Dock inget som påverkat trafiken till vår företagssida eller vanliga webbplats.

Vi genomled alla inledande barnsjukdomar, bland annat försvann alla tidigare inställningar. Men det mesta har ramlat på plats igen och till vår stora glädje checkar allt fler in på sidan för varje vecka som går. Och alla som checkar in, och valt att visa detta för sina vänner, delar automatiskt ut en länk till vår officiella företagssida.

Enkelt att förena sida med plats

Det är väldigt enkelt att förena sin sida med en plats, i alla fall om namnen överensstämmer. Om de inte gör det, skapa din egen plats och berätta för omvärlden var just du hör hemma. Längst ner i vänster kolumn på din platssida hittar du alla instruktioner du behöver. Facebook har ett hjälpcenter för dig som har funderingar kring sammanslagningar av sidor.

Det är bra att ha i åtanke att det går bara att redigera och radera en plats inom en kort tidsperiod efter att den skapats, så fundera över hur du kan få till det på bästa sätt. Varför inte skriva med din webbadress, till exempel? Observera att om du har en Facebook social plugin på din webbplats, kommer man bara att se incheckningar istället för det som postas.

Däremot så går det utmärkt att separera sidorna om du ångrar dig. Så testa kan du göra oavsett om du driver ett hotell eller sitter ensam på ett litet kontor, det är bara du som kan avgöra om och hur den är till nytta för din verksamhet.

Maria Sirviö, ICEHOTEL

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara