Facebook

Facebook erbjudanden

24 september, 2012

En tjänst som har funnits i betaversion på ett litet antal svenska Facebooksidor sedan några månader är Facebook Erbjudanden. I fredags noterade jag att vi hade fått funktionen på en av våra Facebooksidor, och jag utgår från att den kommer att dyka upp på allt fler sidor varefter nu.

Facebook erbjudanden är ett sätt att locka fler besökare till din sida och verksamhet, genom att erbjuda en vara eller tjänst till ett bra pris. Du kan välja om erbjudandet ska kunna lösas in i butik, i butik och online eller bara online. Fördelen är också spridningen: när någon nyttjar ett erbjudande syns det för dennes vänner och man kan tipsa vänner om det.

Så här ser Facebook erbjudanden ut och fungerar

Vår sida som fått erbjudande-funktionen har ungefär 700 gillare, och är kategoriserad under Datorer/Internet. Jag passade på att ta lite skärmklipp för att visa hur det ser ut, så att du vet var du kan hitta funktionen om du inte ännu fått den.

Facebook erbjudanden syns som ett alternativ när du gör ett inlägg

Du hittar erbjudanden på samma ställe som där du gör inlägg. Till höger har erbjudanden infogats tillsammans med evenemang, polls etc. Klicka där så kan du välja var du vill att erbjudandet ska kunna lösas in. I nästa vy får du formge och skapa ditt erbjudande. Du kan ladda upp en bild, skriva en rubriktext och en villkorstext. Bildstorleken är 90×90 pixlar, rubriken kan vara max 90 tecken och villkorstexten max 900 tecken.

EAN-kod i Facebook erbjudanden

Du kan också ange under hur lång tid erbjudandet gäller, och begränsa hur många som kan lösa in det. För att få spårbarhet i butik till exempel kan du även ange en EAN-kod (i siffror, så skapas koden automatisk i erbjudandet). Ibilden ovan testade jag att knappa in koden från en läskburk och fick en EAN-kod. Nedan är mitt test-erbjudande som det såg ut i e-posten jag fick. När någon nyttjar ett erbjudande får de det till sin e-post.

Förhandsgranska ditt Facebook erbjudanden

Det första erbjudandet man gör kostar inget, men efter det krävs en budget. Budgeten är avhängig av hur många som ska exponeras för erbjudandet, skriver Facebook. Vad det innebär i kronor har jag inte någon uppfattning om än .
Facebooks information om Facebook erbjudanden

Om du är nyfiken på erbjudanden och tror att det kan vara något för din verksamhet, rekommenderar jag att du läser på Facebooks sida om erbjudanden där allt det här och mycket mer information står. Det finns också en film som förklarar i korthet om du föredrar den formen.

Facebooks snabba introduktion till Facebook erbjudanden

 

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara