Facebook

Facebook Deals i Sverige

13 maj, 2011

McDonald's först ut i Sverige med Facebook DealsIgår lanserades funktionen Facebook Deals i Sverige, med Stadium och McDonald’s först ut. Facebook Deals är en funktion för Facebooksidor, och innebär att man kan erbjuda de kunder som checkar in med sin smartphone på företagets Facebooksida/Place olika typer av rabatter och annonser, via ett meddelande i telefonen, att utnyttja i butiken/på platsen.

I USA har funktionen funnits länge och lite tidigare i vår lanserades det i några europeiska länder. Det är just nu framförallt en funktion för större företag som får hjälp av Facebook att använda den, det sägs att man måste ha många fans och en riktig sida för att få tillgång till den.

Stor spridning med Facebook Deals

I USA har Deals använts av stora affärskedjor, bland annat HM, för att bygga kundlojalitet, men framförallt har man sett att spridningen i sociala nätverk är den största förtjänsten.

När någon checkar in för Facebook Deals dyker det upp i den personens flöde och logg, vilket innebär att det exponeras för den personens vänner och potentiellt ännu fler, beroende på sekretessinställningar (det vill säga en öppen/stängd profil).

McDonald’s först ut

Svenska McDonald’s var en av två företag först ut igår. Det var noga förberett och i samband med lanseringen la man ut en film som visar hur det fungerar. Bra tänkt. Jag blev nyfiken på hur man gjort för att kommunicera lanseringen och vad den innebär internt, med tanke på att all kassapersonal behöver ha vetskap om kampanjen i samtliga 221 restauranger i hela landet. Det är en kritisk del av att få en sån här satsning att fungera – för där ligger ju själva kundupplevelsen.

Jag gjorde lite research och blev tipsad av Therese Reuterswärd om hennes inlägg om McDonald’s digitala arbete. Det rekommenderar jag att läsa! Väldigt intressant att få en inblick i hur en stor kedja tänker, förbereder och implementerar sina digitala kanaler, för att inte tala om var funktionen hamnar i organisationen.

Sen passade jag på att twittra med McDonald’s som är aktiva och responsiva twittrare.

McDonald's twittrade med Socialwebb.seSvaret på hur man kommunicerar internt är att man har utbildat alla sina medarbetare via sina interna kanaler. Hur fungerade det då? Ja, både dåligt och bra.

I restaurangerna var vetskapen sådär

Intressant att se både i kommentarerna på McDonald’s Facebooksida, bland mina vänner som passade på och använde erbjudandet och hos Stellan Löfving, som driver en digital nyhetstidning för livsmedelsbranschen i Sverige, att restaurangpersonalen ändå inte har haft kunskap. Stellan bloggade om sin incheckning i Deals på McDonald’s i Steungssund. Där finns också en screenshot från hans iphone på hur en Deal kan se ut.

Stellan berättar också om att kassapersonalen inte har en aning och frågar skiftledaren, som efter en liten stund och viss förvirring minns vad det handlar om. Typ. Så verkar det ha varit för andra också.

McDonald’s är reaktiva

Trots personalens okunskap har varje person har fått sin milkshake till sin meny, själva Deals-erbjudandet. Med andra ord inget tjafsande från personalen. Och när McDonalds fick det påpekat på sin Facebooksida bad de om e-post med vilken restaurang det gällde så att de kunde se till att informationen når ut. Jag antar att personen som skickade e-post får rabattkuponger eller liknande som tack.

Stellan berättar i sitt blogginlägg att han efter McDonald’sbesöket med incheckningen fick e-post från McDonald’s:

Tillbaka vid skrivbordet hittar jag ett e-postmeddelande i inboxen, där McDonald’s tackar för förtroendet och hänvsiar till ett kontaktformulär på Facebook utifall man skulle haft problem med att lösa in erbjudandet. Bra där!

McDonald’s har tänkt efter före

McDonald’s gör en hel del rätt. De är aktiva i sina kanaler när de lanserar erbjudandet, svarar snabbt, trevlig och går kunden till mötes. De är förberedda med en film som visar hur man ska använda funktionen.

De är också förberedda på att internkommunikationen inte riktigt fungerat som den ska. Om jag får gissa har informationsmaterial gått ut till varje platschef/franchisetagare som i sin tur har ansvaret för att förmedla vidare. Redan där uppstår problem.

Just därför är det så bra att ha en backup för det också, och ge feedback till varje enskild kund som använder Deals. På det sättet sparar man mycket irritation, arbete för sig själv och förstärker eller bidrar till en positiv upplevelse. Dessutom får man feedback på vilka restauranger man behöver informera mer.

Intressant att se utvecklingen

Det ska bli spännande att se hur Deals utvecklas – det har rapporterats en hel del tekniska buggar i systemet – och vilka företag som kommer att använda det. Det vore väldigt roligt om de som väljer att använda Deals vill släppa statistik på hur många som använder tjänsterna.

Läs gärna mer

hos Brit Stakston på JMW, som också förklarar vilka typer av Deals som finns och reflekterar kring historia och framtid, och hos Niclas Strandh, också JMW men på egen blogg, som testade McDonald’s Deals igår.

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara