Facebook

Att använda Facebooks varumärke

6 september, 2011

Vet du hur du får använda Facebooks eget varumärke?En sak som är intressant och inte så många vet om, är att Facebook har riktlinjer för hur man får använda deras varumärke. Det har de för att skydda sina immateriella rättigheter, eftersom de har skyddat sitt varumärke världen över. Ingen ska kunna åka snålskjuts på varumärket. Facebook förklarar själva varför här.

Vad innebär då riktlinjerna? Till exempel måste ordet Facebook skrivas med stor begynnelsebokstav och ha samma storlek och teckensnitt som resten av innehållet när det omnämns i en text.

Såhär står det på sidan för logotyper & varumärken:

  1. Du får inte använda Facebooks varumärken på ett sätt som antyder någon form av koppling till eller partnerskap med Facebook, eller någon form av godkännande, sponsorskap eller stöd från Facebook.
  2. Du får inte presentera Facebooks varumärken på ett sätt som gör dem till det mest utmärkande eller framträdande kännetecknet på din webbplats, ditt tryckta marknadsföringsmaterial eller annat innehåll.
  3. Du får inte använda Facebooks varumärken på ett sätt som är bedrägligt, skadligt, obscent eller på annat sätt som är anstötligt för Facebook.
  4. Du får inte använda Facebooks varumärken på webbplatser vars innehåll är associerat med pornografi, hasardspel eller olagliga aktiviteter.
  5. Det måste finnas tillräckligt med utrymme runt varumärket så att det ger ett stilrent och obelamrat intryck.
  6. Du får inte kombinera våra varumärken eller delar av dem med ditt eget namn eller varumärke eller med allmänna/generiska termer.
  7. Du får inte använda varumärken, logotyper eller annat innehåll som är förvirrande lika Facebooks.
  8. Du får inte försöka skaffa rättigheter till våra varumärken eller förvirrande lika märken, namn eller logotyper, oavsett om det gäller registrering av varumärke, domännamn eller annat.
  9. Vi kräver inte att man använder symbolerna ® eller ™ med våra varumärken.
  10. All användning av Facebooks varumärken lyder under Facebooks villkor och föreskrifter, inklusive vår redogörelse för rättigheter och skyldigheter och vår sekretesspolicy.

Även för Facebooks logotyp och skärmdumpar gäller strikta regler vad man får och inte får göra. För viss typ av användning kan man begära tillstånd. Till exempel måste man sudda ut eventuell personinfo från skärmdumpar – om man ens får använda skärmdumpar.

Här finns alla info om Facebooks riktlinjer för deras varumärke.

Jag ser många som bryter mot riktlinjerna, och har säkerligen gjort det själv förut. Frågan är om Facebook lägger så mycket krut på att jaga små användare och missbruk i liten skala. Men helt klart är att du behöver känna till de här riktlinjerna.

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara