Facebook Hur gör man?

Annonsera på Facebook

14 juni, 2011

Som de flesta vet erbjuder Facebook möjlighet att annonsera. Annonserna ser alla användare på Facebook i högerspalten på somliga sidor och under bilder. Annonserna består av en blå rubrik, eventuell länkadress, en bild och brödtext.

Annonsera för vad?

Man kan annonsera för en extern webbsida, för Facebooksidor, Facebookapplikationer och Facebookplatser. Annonserar man för Facebook-relaterade sidor, finns möjligheten att välja sponsrade händelser eller Facebookannonser. Såhär beskriver Facebook själva sponsrade händelser:

Öka spridningen av händelser som publiceras i nyhetsflödet om din sida, plats eller applikation. De inkluderar alltid en händelse om annonsbesökarens vänner eller en händelse om inlägg på din Facebook-sida.

Till skillnad från Facebookannonser, som beskrivs såhär:

Marknadsför en Facebook-sida, ett evenemang, en applikation eller annan målsida på Facebook, eller din egen webbplats. Du kan specificera ett anpassat meddelande och handlingsuppmaning. Relevanta handlingar som annonsbesökarens vänner utför visas automatiskt, vilket sprider ryktet vidare.

Facebookannonsens utformning

Hur en annons ska utformas styrs av Facebook. Annonserar du för en sida blir rubriken per automatik sidnamnet, till exempel.

Annonserar du för en extern webbplats styr du själv rubrikens innehåll men är begränsad till 25 tecken, inklusive mellanslag. Du får inte heller skriva med enbart versaler och på ett sätt som inte är läsvänligt.

För brödtexten gäller 135 teckens begränsning. Viktigt är att avsluta med en uppmaning. Och självklart locka till det man annonserar för i texten. För bilder gäller maxstorlek 100×70 pixlar, och det är viktigt att tänka på att man använder en bild som inte bara är relevant för annonsen, utan syns bra och är tilldragande även i den lilla storleken.

Facebook godkänner alla annonser, det brukar ta mellan några timmar upp till ett dygn och du får ett e-postmeddelande till den mejladress du angett som den primära mejladressen i ditt Facebookkonto. För att veta att du gör rätt, läs gärna Facebooks riktlinjer i hjälpcentret för annonsutformning.

Målgruppsanpassning

Det som är bra med att annonsera på Facebook är att det finns många parametrar för att målgruppsanpassa. Tack vare att vi på Facebook anger en hel del information om oss själva, är det möjligt att göra så relevanta annonser som det går för målgruppens intressen.

När du skapar en annons kan du ange parametrar som geografisk tillhörighet: land, ort och 10 mils radie inom en ort. Ålder, kön, favoriter, intressen, utbildningsnivå, arbete, förhållandestatus och kopplingar till det man annonserar för är andra parametrar.

Varefter man fyller i de olika parametrarna räknas räckvidden på annonsen ut. Här är det viktigt att man inte stirrar sig blind på höga siffror. Kanske räcker det med 4 500 personer i räckvidd om det är de som är genuint intresserade av det du annonserar för? De är troligen mer värda än 3 730 000 som inte bryr sig.

Exempel på anpassad annonsstrategi

Har du till exempel en säljarkår som gör demos i utvalda affärer över Sverige kan du annonsera för demon till målgruppen på en ort. Genom att ange fler parametrar, når du kanske ännu fler som är intresserade av det område du verkar inom.

Börja annonsera 1-2 veckor innan och lägg upp mer information på din webb eller Facebookapp, så att du kan rikta länken i annonsen dit. Kanske kan dina kunder på den specifika orten göra en intresseanmälan via ett formulär på din webb/Facebookapp för att få en goodiebag vid demon, till exempel?

Budgivning och budget

Facebookannonsering fungerar ungefär som Google AdWords och LinkedIn Ads. Man sätter en egen budget, baserad på total kostnad på till exempel månad eller dag. Sedan bestämmer man om man vill betala för visningar eller klick på annonsen, och vad ett maxbud får kosta.

Det innebär att din annons är med i en budgivning mot andra annonser om annonsutrymmet, och vinner din annons visas den. Läs gärna mer om kostnad och budgivning i Facebooks hjälpcenter. Du betalar med ett betalkort och får kvittounderlag till ditt Facebookkonto som du kan använda för redovisning.

Statistik och justeringar

Det som är bra med annonsering online är att man får utförlig statistik i så gott som realtid på hur många som klickar på annonsen och hur många den visats för. Facebook har ett statistikverktyg enbart för annonser, som uppdaterades den 25 maj. Här finns en guide till hur man läser och kan använda annonsstatistiken.

För att få ut mesta möjliga av din annonsering bör du följa upp och justera annonserna varje vecka, minst. Prova dig fram med nya bilder och justera texten. Hitta nya vinklar och lyft olika delar i ditt erbjudande. Tänk framförallt på att målgruppsanpassa innehållet i annonserna när du ändå målgruppsanpassar dem.

 

Du kanske också vill läsa

Inga kommentarer

Svara